    From: "Michał Asman" <b...@a...com.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki,pl.biznes.wgpw
    Subject: Re: Kredyt w CHF - siła PLN
    Date: 18 Dec 2006 00:58:04 -0800

    d...@n...pl napisał(a):
    > Zastanawiam się nad kredytem hipotecznym we frankach szwajcarskich.
    >
    > za:
    > - niższe raty, a co za tym idzie mniejszy koszt kredytu
    >
    > przeciw:
    > - rekordowo mocna złotówka - zastanawiam się kiedy trend się odwróci, bo
    > wtedy może być kiepsko, chociaż frank musiałby podrożeć o ponad 10%, żeby
    > raty w CHF przewyższyły raty w PLN.
    >
    > Jak myślicie co wybrać?

    W jakiej walucie zaciągać kredyt?

    Ja polecam kredyt w tej walucie, w której jest najmniejsze
    oprocentowanie. W interesie kredytobiorcy jest, bowiem płacić jak
    najniższe raty i nie nadpłacać kredytu.
    Spróbujmy porównać kredyt we frankach o oprocentowaniu około 2,88
    proc. do kredytu w złotówkach za 5,65 proc. rocznie. Przy takim
    kredycie na przykład na 20 lat - Frank szwajcarski musiałby zdrożeć
    od kursu uruchomienia np. 2,5 zł do kursu sprzedaży o 0,6734 zł, by
    się nie opłacał. Czyli 1 Frank Szwajcarski musiałby kosztować
    3,1734 zł (1 EURO kosztowałoby wtedy 4,7601). Jest to jednak
    niemożliwe, bo wtedy kredyty w złotówkach z 5,65 proc. zdrożałyby
    na 35 proc.!
    Oraz wzrósłby deficyt budżetowy i zadłużenie państwa. Wzrosłaby
    też inflacji oraz poziom bezrobocia.

    Do stawek WIBOR/LIBOR/EURIBOR, które oznaczają stopę procentową
    będącą średnią arytmetyczną stóp procentowych oferowanych przez
    wybrane główne banki dla zwykłych lokat bankowych,
    Banki doliczają swoją marżę stałą, która jest uzależniona od
    relacji kwoty kredytu (pożyczki) do wartości nieruchomości, którą
    będzie stanowić.
    Jak w innym banku w Polsce oprocentowanie tego kredytu będzie niższe
    lub wyższe, to tylko jest uzależnione, jaką bank naliczył marżę,
    która jest jego zarobkiem?
    Tak, więc skoro koszt kredytu uzależniony jest od zwykłej lokaty
    Bankowej, która w zyskach już teraz wyprzedza koszt kredytu nie
    ponosimy żadnego ryzyka z jego zaciągnięciem. Owszem, ponosilibyśmy
    ryzyko, gdyby marża banku była zmienna w całym okresie kredytowania.