  • Data: 2009-11-05 20:26:54
    Temat: Re: Nagonka
    Od: "Valdi" <V...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

    "MarekZ" news:hcv4n0$bqt$1@srv.cyf-kr.edu.pl

    > Myślę, że patrzę na to w miarę obiektywnie, bo nie partycypuję w tym
    > systemie. Uważam to za zmianę na niekorzyść, bo zmienia to rzeczywiste
    > pieniądze, którymi obracają OFE w wirtualne pieniądze, które znikną bo je
    > wyda ZUS.

    Według Ciebie pieniądze zgromadzone w OFE są mniej lub bardziej wirtualne od
    tych, które dzierży ZUS? IMHO jedno i drugie to takie samo badziewie, do
    którego przekupni politycy zapędzili ludzi.

    > Da to także dodatkowy komfort budżetowi państwa aby przypadkiem
    > nie musiał szukać oszczędności gdzie indziej uciekając przed zbyt wysokim
    > poziomem deficytu. Ja myślę, że próbowali sprawdzić czy łatwo da się was
    > okraść, ale mogę naturalnie nie mieć racji.

    Kreatywna księgowość na gruncie kasy jaką trafia do OFE to jedna z form
    kradzieży jaką stosowały i zapewne stosować będą nierządy w Polsce.

    > Sam byś nie stracił? No to w takim przypadku czemu jeszcze nie masz tego
    > gdzieś? To tak poza zasadniczym nurtem wątku...

    Jak by nie patrzeć kasa zgromadzona w OFE należy do niego. Ale tak to już
    jest, że to państwo zadecyduje kiedy będzie mógł ją w ratach dostać albo
    inaczej - kiedy będzie dla niego "najlepiej" aby te pieniądze trafiły w jego
    łapki.
    Nie wiem ile on tam kasy zgromadził ale jeżeli ktoś sam z sukcesami pomnaża
    własne oszczędności i widzi, że pieniądze które ma w OFE dostał do obrotu to
    by wyciągnął z tego więcej niż śmieszny fundusz to chyba idzie się wkurzyć
    albo też poczuć (lekko rzecz ujmując) frustrację, że przyszło żyć w takim
    chorym systemie.

    > Być może. Ale ta akcja nie likwiduje OFE tylko zabiera im część środków,
    od
    > których OFE już wzięły prowizje. Podnoszone są argumenty, że resztę
    środków
    > OFE będzie i tak inwestować w akcje. Czyli co, obowiązkowo ma być portfel
    > wysoko ryzykowny? A co jak się zaczną ostre wahania wartości jednostek?
    > Nakręci się z tego aferę, że OFE tracą w bessie i się im kolejną porcję
    kasy
    > zabierze, bo ZUS jej nie straci?

    IMHO problem jest bardziej złożony. Nie zagłębiałem się w ustawę o OFE ale z
    tego co się orientuje mają one narzucone jakieś limity inwestycyjne, które
    przy dobrej ekipie zarządzającej kapitałem danego funduszu tak naprawdę
    kasują dodatkowy (ewentualny) zysk już na starcie.
    Po za tym polityka ich inwestowania jest w moim odczuciu uboga, wręcz
    mizerna. No bo co to za łaska dla mnie kiedy fundusz pakuje pieniądze w
    obligacje skarbu państwa i dodatkowo bierze za to prowizję, kiedy ja mogę te
    same papiery dłużne zakupić bez żadnych dodatkowych kosztów... Albo też
    pompuje (najczęściej) pieniądze w akcje WIG20 i koniec pieśni.
    A ja się pytam gdzie są jakieś dodatkowe subfundusze w ramach danego OFE?
    Nie ma i raczej nie będzie. Co jakiś czas jakiś debil z okrąglada wypowie
    się, że w pocie czoła (a'la Zbyniek Chlebowski czy jak się on tam nazywał)
    pracują nad tym aby fundusze inwestowały bezpiecznie (coś na wzór funduszy
    r. pieniężnych) pieniądze tych co będą przechodzili na emerytury w
    najbliższym czasie, albo agresywnie kiedy ktoś zaczyna się w to bawić.

    > OK, ale to jest ideologia i marzenia. Uważam, że polskie państwo już nigdy
    > nie odda kasy z OFE (w imię solidarności społecznej). A jeśli ma ona
    > funkcjonować w formie OFE albo w formie ZUS/budżet, to mnie się wydaje, że
    > już lepiej dla przyszłych emerytów, aby to było OFE. No ale ja sie tam nie
    > znam.

    W jednej jak i drugiej instytucji te pieniądze są niepewne. W ZUSie bo
    pewnie padnie na pysk, w OFE bo wystarczy większa jazda na akcjach (co
    mogliśmy obserwować ostatnio) i już kapitał idzie się rypać.
    Tak więc to, że ktoś ma dziesiąt tysięcy w danym momencie w OFE wcale nie
    oznacza, że ten kapitał otrzyma w ratach po przejściu na emeryturę.
    Obecny system jest do d... i co gorsza nic nie zanosi się na to aby został
    on zmieniony. Dobre rozwiązania leżą na ulicy tylko jakoś dziwnym trafem
    nikt nie chce po nie sięgać.