    From: Bartol Partol <bartolpartol@gazeta.>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Nazwy banków
    Date: Fri, 21 Nov 2003 19:05:03 +0100

    Użytkownik miecznik napisał:
    > Czemu banki w Polsce mają takie dziwne nazwy?
    >
    > BPH-PBK - co to znaczy? Lepiej nawet nie probowac rozszyfrowywac ...

    Glupawe lenistwo ludzi za to odpowiedzialnych, ktorzy tlumacza sie sila
    marki. He, he, he, tak to jest jak marketing zna sie tylko w teorii.

    > EuroBank - czemu Euro jak nie ma nawet rachunków w Euro?

    Polakow zawsze przyciagalo to co sie obco nazywa. Tak samo jak murzynow
    w afryce. Ale co sie dziwic, reprezentujemy ten sam etap rozwoju
    cywilizacyjnego. Wlasciciele bankow tez.

    > BZ WBK - co to znaczy? Durna nazwa jak w przypadku pierwszym

    Glupawe...

    > Invest Bank - czemu tak? A nie Bank Inwestycyjny?

    Polakow...

    > Deutsche Bank Polska - to w końcu jaki to bank? Niemiecki czy Polski?

    To nie jest takie zle. I da sie sensownie wytlumaczyc, o czym nizej.

    > Nordea Bank Polska - Skandynawski czy Polski?

    To...

    > Kredyt Bank - a czemu nie Depozyt Bank?

    To jest oczywiscie dziwadlo. Taki poliszinglisz dla biedakow.

    > Dominet Bank - a czemu nie Bank Dominujący?

    to jest...

    > Bank Millennium - a czemu nie Bank Tysiąclecia?

    No wlasnie. Z powyzszych najlepiej sie broni. Po pierwsze jednak po
    Polsku, po drugie nie brzmi jak tysiaclatka. :-P

    > Czy w innych krajach też obowiązują takie "kretyńskie" nazwy? Czy mógłby istnieć
    > w Niemczech np. Polski Bank Deutsche GMBH? Lub Polski Bank Sweden?

    To zalezy od konstrukcji jezykowych. Np. w Polsce jest dosyc popularne
    nazywanie firm w ten sposob (chocby Fiat Polska) i nie ma nic w tym
    zlego. Co wiecej wcale tak zle to nie brzmi. Jak jest w innych
    krajach/jezykach nie wiem.

    > Albo np. Volkswagen Bank Polska. Czy to jest Polski, Czeski, czy Niemiecki? Bo w
    > Czechach chyba działa pod nazwą Skoda Bank Czech?

    > Ja rozumiem, że nazwy muszą być chwytliwe. Ale przecież jesteśmy w Polsce, gdzie
    > mówi się w języku polskim! I nazwy muszą być też polskie!

    Nie musza, ale moga i czesto powinny, bo obce nazwy brzmia debilnie.
    Kiedys byl jakis sklep gdzies w Polsce, warzywny, czy inny butik, ktory
    nazywal sie Climax. To byl dopiero hit.

    Bartol