  • Data: 2010-05-19 16:18:47
    Temat: Re: Nie za póżno ?
    Od: Delfino Delphis <D...@w...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Waldek wrote:

    > 2. Czy mozna np. w mBanku (e-makler) kupować kontrakty czy trzeba
    > jednak otwierac inny rachunek maklerski ?

    Nie można :/ Trzeba podpisać umowę z prawdziwym domem maklerskim. Mbank to
    taka trochę zabawka choć ja tam zaczynałem i nadal akcje tam kupuję. Na
    foreksie często jest możliwość gry na ułamki tzw. lota, ale jeszcze nie na
    GPW.

    > 3. Czy mozna systematycznie "inwestowac" w ten instrument
    > przy zalozeniu ze chcialbym np. co miesiac dokladac okreslona gotowke
    > rzedu max. 1000 zl - pewnie nie mozna nabyc ułamka 1 kontraktu

    Niestety nie, bo kontrakt opiewa na dość dużą wartość, a nie można nabyć
    ułamka. Z drugiej strony nic nie stoi na przeszkodzie abyś te pieniądze
    odkładał po prostu na lokacie, a gdy zbierze się ich na nowy kontrakt, to go
    otworzysz

    Rzecz w tym, że aby kupić kontrakt nie musisz wyłożyć całej jego wartości w
    gotówce tak, jak w przypadku akcji, czy funduszy, lecz jedynie
    zabezpieczenie w wysokości ok. 10%. Resztę pieniędzy trzymasz sobie na
    lokacie i ew. dopłacasz do zabezpieczenia, uzupełniając straty. Teoretycznie
    więc zarabiasz dwa razy - raz na kontrakcie wartym 30 tysięcy i drugi raz na
    27 wolnych tysiącach włożonych na lokatę. Wszystko to mając tylko te 30
    tysięcy do zainwestowania.

    Oczywiście wiele osób uważa, że odkładanie tych 27 tysięcy na lokacie nie ma
    sensu, jeśli można kupić kolejne kontrakty i w ten sposób właśnie lewarują
    inwestycję. Np. kupują 10 kontraktów na kwotę 300 tysięcy jako
    zabezpieczenie wpłacając te 30 tysięcy. Oczywiście wtedy wszystkie zyski,
    jak i straty są mnożone razy 10. Ale to już jest czysta i bardzo ryzykowna
    spekulacja, a nie długofalowe inwestowanie.

    Dopóki nie lewarujesz i grasz na tylu kontraktach na ile cię stać, nie
    odbiega to specjalnie od inwestowania w fundusz z tymi zaletami, które
    wymieniłem (małe prowizje, 90% wolnej gotówki, szybkie wejście i wyjście,
    oraz możliwość gry na spadek)