  • Data: 2006-08-26 12:41:30
    Temat: Re: Normalnie chyba założę bank :-)
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    m...@g...com napisał(a):

> [...]
    je/mechanizm-kreacji

    > Coś ta prezentacja nie działa u mnie. Zatrzymała się na 1 planszy po ludziku
    > z rowerkiem ("Wśród mechanizmów .......").
    >
    > Mógłbyś opowiedzieć pi*drzwi o czym to jest :) ?

    1. Kowaski wpłaca do banku 1000zł
    2. Z tej sumy 3.5% (przykładowo) bank zachowuje jako rezerwa obowiązkowa
    na rachunku w banku centralnym
    3. 965zł bank może dać w formie kredytu
    4. Malinowski bierze kredyt na 965zł i kupuje rower u Nowaka
    5. Nowak, mając 965zł, składa je w banku
    6. Bank 3.5% z 965zł składa na rachunku w banku centralnym
    7. Bank może udzielić kredytu na 931zł
    8. Kredytobiorca kupuje coś za 931zł u Wiśniewskiego, Wiśniewski składa
    931 w banku
    9. Po potrąceniu rezerwy obowiązkowej bank może udzielić kredytu na
    kwotę 898zł
    10. itd.

    Przy rezerwie obowiązkowej w wysokości 3.5% banki mogą udzielić w sumie
    kredytów na kwotę 28 571złzł (z jednego depozytu w wysokości 1000zł)

    Czyli kwota 1000zł depozytu w banku komercyjnym pozwoliła systemowi
    bankowemu "stworzyć" 27 571zł.

    3,5% rezerwy obowiązkowej to przykład, nie wiem ile aktualnie ona wynosi.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz