  • Data: 2008-03-21 21:50:29
    Temat: Re: Nowosci w mBanku
    Od: "kashmiri" <k...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Eneuel Leszek" <p...@c...fontem.lucida.console9> napisał w
    wiadomości news:fs0cjo$i1v$1@news2.task.gda.pl...

    > "kashmiri" frv9ri$q95$...@n...interia.pl

    > Preferowana przez analfabetów? :)

    Nie, przez słowniki.

    > Przeforsowałem ;) kiedyś na polszczyźnie kilka spraw -- między
    > innymi taką właśnie kropkę, cudzysłów polski (,,'') i myślnik (--).
    > Miałem po swojej stronie słowniki PWN i inne stosowne źródła.

    Nie rozumiem. Gdzież to musiałeś forsować polskie cudzysłowy (" ") i
    myślniki (-) i pewnie jeszcze pauzy (-)? Były w użyciu odkąd sięgam
    pamięcią!

    A co do kropki, to jeżeli w cudzysłowie ujęte jest całe zdanie, kropkę po
    tym zdaniu też można zamknąć - analogicznie jak zamyka się
    wykrzyknik/pytajnik należący do cytowanych słów: "Stać!", "Kto to?"

    > Częściowo nawet udało się mi usunięcie stopniowania czasowników
    > (biegnę bardzo; dziękuję bardzo) oraz wzmacnianie tego, czego
    > nie można wystopniować (bardzo możliwe).

    Bardzo słusznie.

    > Nie udało się mi usunięcie ,,skrótów'' typu ,,jego obowiązkiem
    > jest milczeć'', ale efekt jakiś jednak mam -- coraz częściej
    > słyszę w radiu i TV konstrukcję ,,jego obowiązkiem jest milczenie''
    > a coraz rzadziej właśnie ,,jego obowiązkiem jest milczeć''.

    Ja lubić takie skróty! Ty ich nie ruszać!

    > Co do kropki i cudzysłowu -- wątpliwości żadnych nie ma.
    > Kropki powinny być dwie (jedna przed ciapkami i jedna po)
    > więc z jednej zrezygnowano. :)

    Jest pewna reguła, ale byłoby to tak OT, że nie będę jej pisał. Zresztą
    akurat w sprawie kropki+cudzysłowu dopuszcza się pewną dowolność.

    > Zagadka -- które zapisy z poniższych są poprawne?
    >
    > Powiedział -- ,,Ala ma Asa!''.
    > Powiedział -- ,,Ala ma Asa''.
    > Powiedział: Ala ma Asa.
    > Powiedział: tamta Ala ma Asa.
    > Powiedział: Tamta Ala ma Asa.
    > Powiedział: Tamta Ala ma Asa!
    > Powiedział: Tamta Ala ma Asa!.

    Powiedział: "Ala ma Asa".
    - Ala ma Asa - powiedział. - Od wczoraj.

    Kiedy byłem szczeniakiem, czepiałem się każdego przecinka i każdej
    niepoprawnej formy, a Słownik poprawnej polszczyzny znałem chyba na pamięć.
    Ale już mi ta choroba przeszła - na szczęście. Czuję się taki wolny i
    tolerancyjny. Niech każdy pisze tak, jak sam czuje i umie, mnie nic do tego.

    PS. Czy mogę z powrotem zacząć używać łączników (-)? Pisanie myślników (-) i
    pauz (-) jest męczące...

    k.