  • Data: 2022-02-05 13:42:16
    Temat: Re: OC
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 5 lut 2022 o 04:01, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

> [...]
    > zaprzeczał tej nieznajomości i twierdził, że niedawno wizytował
    > go człowiek od Zeissa... Kopert soczewek nie dostałem a na szkłach
    > wstawionych przez tego optyka nie ma grawerów Zeissa, ale grawery
    > mogły zostać ścięte podczas oprawiania... Z innej strony -- Zeiss
    > warunkował specjalną/niską cenę niedawną sprzedażą takiej samej
    > (Zeiss brał w zamówieniu nie tylko dioptrie, ale i osie cylindrów
    > z dokładnością/rozdzielczością jednego°, więc o przypadkowym
    > powtórzeniu nie ma mowy) parki, czyli Zeiss niejako nie zaprzeczył
    > sprzedania, lecz być może tego warunku nie sprawdził...

    Na moje oko były to soczewki Zeissa a wówczas jeszcze na oko
    rozróżniałem soczewki kilku firm: Hoy, Jeleniej Góry, Zeissa
    i nieznanej mi fatalnej firmy... Dziś raczej nie rozróżniam.

    > Takie soczewki na krańcach są (paradoksalnie?) chyba cieńsze niż w
    > pionie. Wynika

    + Takie soczewki na krańcach są (paradoksalnie?) chyba cieńsze
    + w poziomie niż w pionie. Wynika

    > O ile wcześnij pisałem niepoprawnie o grubości krawędzi surowych soczewek,
    > bo naprawdę niepoprawnie myślałem, o tyle teraz mogłem gdzieś wplątać głupi
    > błąd -- ale mam nadzieję, że nie wplątałem...

    A jednak popełniłem.

    -=-

    Ta różnica jest istotna przy montażu soczewki, bo zwykle soczewkowe
    otwory oprawkowe są większe w poziomie niż w pionie, zaś grubość
    skupiającej soczewki maleje wraz z odległością od osi. Tak więc
    w poziomie dwa czynniki naraz nałożą się na siebie -- cylinder
    i odległość od osi, czyniąc obciętą soczewkę cienką w poziomych
    krańcach, choć grubą na pionowych...

    -=-

    Usiłuję wstawić komentarz pod filmem:
    https://youtu.be/yGJf5bqvBrI
    ale licznik komentarzy cyka a komentarza nie ma...

    0:57 Proponuję Zdjecie_2_PL.jpg ze strony Essilora -- podano, jak
    powstaje obraz (akurat kota) na siatkówce. Promyki biegnące równolegle
    przed okiem raczej ;) nie przetną się na żółtej plamce.

    Można też zajrzeć do 'rzeczywistego obrazu' -- choćby na Wikipedii.

    Moja matka zdecydowanie odradza mi operację rogówki...
    Zna ludzi tak zoperowanych, lecz nie zna efektów takich operacji...
    [albo udaje, że nie zna]

    Znacznie spokojniej podchodzi do operacji soczewki:
    https://youtu.be/i9LhF2Ga1M8

    --