    From: "szemcio" <szemcio@__o2.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    Subject: Re: Obligacje?
    Date: Tue, 4 Aug 2009 10:06:21 +0200

    > <cut>
    >>

    > Dzieki za wyklad :-) Czyli oprocentowanie zmienne idzie 1:1 ze stopami
    > procentowymi? Jezeli stopy ida do gory o 1 pkt. to i oprocentowanie
    > wzrosnie o 1 pkt.?

    Balbym sie odpowiedziec twierdzaco :)
    Dlatego wczesniej pisalem ze mniej wiecej :)

    http://www.obligacjeskarbowe.pl/index.php?id=listy_t
    z24&samSession=1c13b253eb2d7d0ebc32b63434153998

    Zalacznik 2 mowi o tym jak wyliczana jest stopa procentowa obligacji.
    Wyglada na to ze jest brany wibor (wykres juz znasz) z ostatnich 5 dni przed
    co najmniej 5 dniami od rozpoczecia okresu odstetkowego
    No i jest jeszcze mnoznik: 0.95. Te 5 dni przed 5 dniami to pewnie efekt
    tego ze oprocentowanie powinno byc znane przed otwarciem okresu
    (takie zasady przyjal skarb panstwa)

    Czyli jesli zaczyna sie okres to odsetki sa znane z gory na podstawie
    sredniej arytmetycznej z 5 dni wibora i mnozone to jest po zaokragleniu
    przez 0.95.

    Jeszcze innymi slowy jesli w okresie pol roku stopy zmienia sie ... to Ty te
    zmiane dopiero poczujesz w nastepnym polroczu
    te opoznienie nie jest jakies straszliwe - stopy zmieniaja sie zwykle
    kwartalnie - chyba ze jakies szalenstwo koniunkturalne to wtedy czesciej
    No i nie zdarzylo sie do tej pory aby cykl koniunkturalny w pol roku sie
    obrucil (ze stopy na poczatku sie podnosily a potem opadaly)
    Lokatami tez chyba nie dalbys rady zareagowac tak szybko i efektywnie

    To co jest istotne w trzylatkach to, ze z tego co pamietam, to ze mozna nimi
    handlowac poprzez gielde. Wowczas cena gieldowa na dzien X
    powinna byc taka ze masz cene emisji + odsetki (zgodnie ze wzorem ktory jest
    podany w zalaczniku 2 / pkt 3). Oczywiscie rynek jest tutaj wolny i to nie
    jest sztwyna regula
    Dwulatki (o ile mnie pamiec nie myli) do takiego obrotu nie sa dopuszczone
    (nie pamietam teraz jak obciazony jest wczesniejszy wykup przez sp)