    Subject: Re: Obligacje a IKE
    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    Date: Tue, 26 Apr 2011 14:00:06 +0200
    From: kigam <p...@g...com>

    Dnia 26-04-2011 o 13:18:28 root <r...@v...pl> napisał(a):

    > Jest to zryczałtowany podatek DOCHODÓW z inwestycji kapitałowych, nie od
    > przychodów.

    To jest raczej oczywiste, że rozmawiamy o dochodach. Nie jestem prawnikiem
    ale różnicę znam :)

    > Specjalista nie ma racji bo prowadziłoby to do absurdu, w którym ktoś
    > płaci
    > podatek przekraczających wielokrotnie dochody, co stoi w jawnej
    > sprzeczności ze zryczałtowaną stawką 19% od dochodów.

    Nie prowadzi to do żadnego absurdu ponieważ podatek rozliczasz w pit, po
    prostu otrzymasz zwrot nadpłaconego podatku.
    Notabene sposób rozliczania jest moim zdaniem w miarę dobry. W
    handlowanych obligacjach nie ma żadnych wypłaconych odsetek są tylko
    naliczone które płacą sobie inwestorzy bo tak się umówili. Odsetki wypłaca
    emitent i od tego dochodu pobierany jest podatek. Porównaj sobie dwie
    obligacje roczne, jedna 4 kuponowa a druga kupon na końcu. Obydwie
    przechodzą z rąk do rąk trzy razy, dokładnie po zakończeniu kwartału, w
    pierwszym przypadku odsetki są wypłacane przez emitenta i podatek jest
    pobierany od kuponu wypłaconego na konto klienta, a w drugim odsetki płaci
    następny inwestor a podatek nie jest pobierany bo nie ma dochodu z odsetek
    - jeszcze. Ale ktoś go musi zapłacić, więc płaci go ostatni który gasi
    światło a później sobie rozlicza w pit. Państwo nie daje się robić w ciula
    i odraczać zapłatę większej części o rok.