eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiOdzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewuRe: Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu
  • Data: 2009-09-26 10:54:44
    Temat: Re: Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> szukaj wiadomości tego autora

    Robert Kois wrote:

    > Na uwadze może i mają, ale ten wyrok to pasuje do czasów przedkomputerowych
    > a nie aktualnych czasów.

    Wyrok jest z grudnia 2008 roku i IMHO świadczy raczej o cywilizowaniu
    relacji bank-klient.

    Podobnie zresztą było choćby z ustawą o elektronicznych instrumentach
    płatniczych, która spowodowała, że banki przestały się zachowywać jak
    "święte krowy" i IMHO stały się nieco bardziej przyjazne dla klientów.
    Wprawdzie do "zero liability" (ze Stanów) nam jeszcze trochę brakuje ale
    sprawy idą w dobrym kierunku.

    > Nigdzie nie będą mieli lepszych. Jeśli banki zostaną zmuszone do dokładnego
    > weryfikowania i bezwzględnego odrzucania niezgodnych to każdy przelew
    > będzie musiał weryfikować człowiek. A to będzie drogie i wolne a ilość
    > odrzucanych przelewów będzie olbrzymia. Bo co zrobić jak na przelewie
    > będzie Jan Kowalski a w systemie Jan Andrzej Kowalski?

    Jest to kwestia między innymi procedur i zarządzania ryzykiem i doprawdy
    nie jest to problem klienta, tylko banku.

    A jak bank nie będzie sobie z tym radził, to zawsze może zająć się
    handlem "pietruszką".

    > Tu koszty mogą być zbyt wysokie, widze wspaniałe pole do popisu dla
    > oszustów. Dlaczego bank ma odpowiadać za, nie bójmy się tego powiedzieć,
    > głupotę nadawcy przelewu (bo przecież 99% takich przypadków gdzie nie da
    > się odzyskać kasy to po prostu oszustwa i brak umiejętności rozróżnienia
    > tego co przychodzi z allegro a co nie)? Po to wprowadzono unikalne
    > (powiedzmy) numery rachunków by niepotrzebna była weryfikacja pozostałych
    > danych. Cyfry kontrolne w większości przypadków zapobiegają "literówkom".

    Nie znam danych statystycznych na temat przekrętów na allegro tak więc
    trudno mi dyskutować z Twoją opinią.

    A już odpowiadając wprost na Twoje pytanie "Dlaczego bank ma odpowiadać
    [...]" to zgaduję, że dlatego ponieważ wymaga tego od niego obowiązujące
    prawo ;-)

    Piotrek