    Newsgroups: pl.biznes.banki
    From: Wojciech Bancer <w...@g...com>
    Subject: Re: PSD2 mBank i pewnie nie tylko...
    <5d4801c3$0$523$65785112@news.neostrada.pl> <qi91at$rcb$1@gioia.aioe.org>
    <m...@p...waw.pl> <s...@p...org>
    <1mvvw3w1kuzav.1dsiax92tm9je$.dlg@40tude.net>
    <s...@p...org>
    <1gkf4g2ois52f$.nsh497f2760r$.dlg@40tude.net>
    <s...@p...org> <m...@p...waw.pl>
    <s...@p...org> <8...@a...kjonca>
    <s...@p...org>
    <8...@a...kjonca>
    <s...@p...org>
    <8...@a...kjonca>
    <s...@p...org>
    <qis84s$plh$2@gioia.aioe.org>
    <s...@p...org>
    <qiuc36$627$1@gioia.aioe.org>
    Date: Tue, 13 Aug 2019 19:05:10 +0200

    On 2019-08-13, Szymon <...@w...pl> wrote:

    [...]

    > A zauważyłeś, iż liczba banków komercyjnych drastycznie zmalała?

    Drastycznie? Nie powiedziałbym.
    Kilka banków się połączyło, kilka powstało. Kilkaset nadal w Polsce mamy
    (licząc banki spółdzielcze). Licząc podmioty bez banków spółdzielczych,
    to mamy chyba nieco ponad 30 banków.

    > Jeśli tak to niekoniecznie wydajesz się przeciętnym Kowalskim o
    > przeciętnych potrzebach.

    Ale nie masz problemu z uznaniem za przeciętne Kowalskiego:
    - bez telefonu komórkowego
    - mieszkającego w miejscu odciętym od sygnału GSM
    ? Oczywiście na potrzeby dyskusji :)

    > Liczba kont maleje, bo liczba banków maleje. Do tego coraz trudniej o
    > lokaty na wysoki procent, co zaprzecza mobilności w materii transferu
    > środków.

    Wypłaty by default na konto, emerytury by default na konto.
    Liczba kont maleje? Od kiedy?

    https://prnews.pl/raport-prnews-pl-rynek-kont-osobis
    tych-iv-kw-2018-441689
    ----
    Na koniec 2018 r. ankietowane banki uniwersalne prowadziły blisko 33 mln
    rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych (ROR) - wynika z danych zebranych
    przez PRNews.pl. To o 556 tys. więcej niż kwartał wcześniej i aż o 1,8 mln
    więcej niż na koniec 2017 roku.
    ----

    > Bardzo wątpliwe czy poważny przedsiębiorca nosi (nosiłby) narzędzie
    > autoryzacyjne ze sobą.

    Nosiłby i nosi, bo to zazwyczaj komórka.

    > Podobnie jak podejrzewam, iż nie ma na wyciągnięcie ręki terminala,
    > kasy fiskalnej czy możliwości wystawienia faktury.

    Fakturę można spokojnie wystawić z komórki, bo systemy księgowe
    są online. Część jeździ z terminalami, czy mobilnymi kasami, jeśli
    to wynika z ich specyfiki zawodu (mi się taki ślusarz trafił).

    W niektórych regionach np. odczyt licznika "przy właścicielu",
    to często jest od razu fakturka / paragon drukowany na miejscu,
    przy tymże właścicielu.

    Oczywiście jak się myśli, że przedsiębiorca się zaczyna od 100+
    pracowników, to pewnie masz rację. Wtedy płatnościami zajmuje
    się pewnie konkretny dział, ale nadal telefony są najczęściej
    używanym źródłem autoryzacji. A i czasami (spółki) taka autoryzacja
    wymagana jest od dwóch osób, z których jedna np. jest na 3-tygodniowej
    delegacji. Toż to dopiero po hardkorze byłoby tłumaczenie
    "no wicie, rozumicie wypłaty będą 2 tygodnie po terminie bo
    mój wspólnik na delegacji a token gdzieś w biurku w firmie
    leży".

    > Dla Ciebie tak. Sądzę, że znakomita liczba klientów robi przelewy w domu
    > i naprawdę umie sobie zaplanować wydatki tak, aby nie musieć mieć
    > konieczności przelewania (w szczególności na nie-zaufane konta) np. na
    > basenie, siłowni, podczas jazdy motocyklem itd.

    No popatrz. A w dyskusji to albo drama że ktoś za granicą nie może się
    zautoryzować, albo że mieszka w camym centrum kopalni węgla kamiennego
    1000 metrów pod ziemią i ni chu zasięgu.

    > Naprawdę? Pozostaje mi jedynie współczuć takim ludziom.
    > Zwróć uwagę, że w obecnej sytuacji do zalogowanie nie potrzeba komórki.
    > Nawet nie do przelewów zdefiniowanych i zaufanych. Jedynie te pozostałe
    > wymagają autoryzacji.

    Tak, w kontach osobistych. W firmowych często jest wymagane podpisywanie
    i autoryzacja osób władnych.

    > No właśnie. Mimo rewelacyjnych kursów przebijających wszystkie
    > e-kantory, fantastycznej karty itp. itd. liczba korzystających z
    > Revoluta dramatycznie niska.

    https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-tech
    nologie/revolut-liczba-klientow-w-polsce/phd1kpc
    Pół miliona kont w Polsce.

    To wg tego lepiej od Citi Handlowego, T-Mobile, Plus Banku i BOŚ:
    https://prnews.pl/raport-prnews-pl-rynek-kont-osobis
    tych-kw-2018-435119
    i lepiej od wszystkich 500+ banków spółdzielczych.

    No faktycznie dramat. :)
    A mówimy o aplikacji/usługach w sumie ograniczonych do wyjazdów turystycznych
    i na to się targetujących, a nie pełnoprawnym kocie osobistym.

    > N26 to już w ogóle przeciętnemu Kowalskiemu nie jest znane.

    W Polsce pewnie nie. Ale też się specjalnie nie starają.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com