    From: "DGZ" <d...@w...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Pytanie czy to nie wina banku
    Date: Tue, 27 Sep 2005 19:29:30 +0200

    Dzięki, jesteś drugą osobą piszącą coś konstruktywnie.

    > Nie wiem jakie są procedury w banku z którego korzysta twój kolega,
    > zazwyczaj wypłatę z konta poprzedza dyspozycja wypłaty. Teraz mamy 2
    > możliwości:

    Procedur też nie znam bo mam konta w innym banku,

    > 1. albo dyspozycja opiewa na sumę $3000, wtedy zadysponował wypłatę 3x
    > większej sumy niż miał na koncie, dostał ją, 2/3 z tego musi zwrócić.

    Wygląda to tak że zapytał ile wpłynęło kasy, dowiedział się że 3000 USD
    więc poprosił o te 3000 i dostał

    > 2. albo dyspozycja opiewa na sumę $1000, a pomyłka nastąpiła na
    > poziomie realizacji dyspozycji. W takim przypadku pewnie kolega
    > pokwitował odbiór sumy 3x większej niż zadysponował (bo jakby nie
    > pokwitował nie byłoby wątku).

    Nie, tak nie było

    > W obu przypadkach przerąbane, bo w przypadku (1) bank tylko zrealizował
    > dyspozycję klienta, nie zadziałały zabezpieczenia przed zrobieniem
    > debetu itd.., w przypadku (2) kolega nie może się tłumaczyć że myślał że
    > ma na koncie $3000, bo zadysponował $1000.

    Właściwie to bank potem (ale nie na piśmie) zganiał winę że osoba wpłacająca
    kasę w USA poprzez Money Express zaznaczyła na formularzu ME
    że wypłata ma być zrealizowana w złotówkach i pomyłka była dlatego
    że klient pytał o dolary, dla mnie to bzdura bo po pierwsze w ME nie
    była zaznaczona wypłata w złotówkach a po drugie to nie ma nic do sprawy.

    > Wiadomo, że złożenie dyspozycji i jej realizacja w rzeczywistości
    > następuje w jednym momencie, pewnie bez patrzenia na to co się
    > podpisuje, i że prawdopodobnie twój kolega ma uczciwe zamiary. Ale w
    > razie jakiegoś sporu może to wyglądać zupełnie inaczej.

    Tak, ma (a może miał, w koncu chciał spłacić i dał to na piśmie)
    uczciwe zamiary ale bank go potraktował tak że postanowił
    nie pomagać bankowi w zatuszowaniu sprawy i braniu winy na siebie.

    Pozdrawiam
    Dominik