-
X-Received: by 2002:a9d:5e8a:: with SMTP id f10mr17226481otl.143.1583838731208; Tue,
10 Mar 2020 04:12:11 -0700 (PDT)
X-Received: by 2002:a9d:5e8a:: with SMTP id f10mr17226481otl.143.1583838731208; Tue,
10 Mar 2020 04:12:11 -0700 (PDT)
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!goblin1!goblin.
stu.neva.ru!news-out.google.com!nntp.google.com!postnews.google.com!google-grou
ps.googlegroups.com!not-for-mail
Newsgroups: pl.biznes.banki
Date: Tue, 10 Mar 2020 04:12:11 -0700 (PDT)
In-Reply-To: <4...@t...com>
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: google-groups.googlegroups.com; posting-host=46.171.220.154;
posting-account=fcN60AoAAACGnErMsW3A8rTO2UKkGJEn
NNTP-Posting-Host: 46.171.220.154
References: <v...@t...com> <8...@a...kjonca>
<5e654dda$0$17351$65785112@news.neostrada.pl>
<1...@t...com>
<5e65781d$0$518$65785112@news.neostrada.pl>
<2fi3dvo0ql1d$.dlg@tyczka.com>
<3...@g...com>
<4...@t...com>
User-Agent: G2/1.0
MIME-Version: 1.0
Message-ID: <f...@g...com>
Subject: Re: Pytanie do znawców Curve
From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>
Injection-Date: Tue, 10 Mar 2020 11:12:11 +0000
Content-Type: text/plain; charset="UTF-8"
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:649966
[ ukryj nagłówki ]W dniu wtorek, 10 marca 2020 08:45:02 UTC+1 użytkownik Roman Tyczka napisał:
> On Mon, 9 Mar 2020 06:15:04 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:
>
> >>>>> Tylko, że właściciel karty znajdując takie obciążenie może z czystym
> >>>>> sumieniem złożyć reklamację. Należność wróci na kartę, a właściciel
> >>>>> terminala będzie musiał się przez sąd bujać z odzyskaniem swojej
> >>>>> należności w złotych. Moim zdaniem, w swoim dobrze pojętym interesie
> >>>>> pracownicy sami powinni na to uważać.
> >>>> A reklamację do kogo składać? Curve czy ING?
> >>>>
> >>> U tego, z kim masz umowę na wydanie karty.
> >>
> >> Kurczę, ale którą kartę? ING czy Curve? Płaciłem z karty ING za
> >> pośrednictwem Curve.
> >
> > Nie było tu żadnego "pośrednictwa".
> > W restauracji płaciłeś kartą wydaną przez curve - ta karta została w błędny
sposób obciążona (niechciane DCC) - reklamacja u curve.
>
> Jeśli to nie pośrednictwo to jak to nazwać, wytłumacz na chłopski proszę? W
> ING mam transakcję z tytułem rozpoczynającym się od CRV* - czyli ewidentnie
> pośrednictwo na moje oko, ale moje oko w fintechach mało obeznane, chętnie
> dowiem się jak to działa pod spodem.
Hmmm, możemy to nazwać "pośrednictwem", jeśli tak samo nazwiemy "zwyczajne płacenie
kartą" - w końcu bank też jest pośrednikiem między kupującym a sprzedawcą (a w
systemie czterostronnym dochodzą jeszcze organizacja płatnicza oraz acquirer).
Najprościej działa to w ten sposób, że gdy płacisz kartą curve, to:
- curve płaci sprzedawcy za towar lub usługę, jakie nabyłeś,
- Ty płacisz curve za to, że curve zapłaciło sprzedawcy.
Z technicznego punktu widzenia przy JEDNYM zakupie następują dwie płatności kartą:
- w sklepie podajesz kartę curve, sklep obciąża rachunek należący do curve
- curve obciąża rachunek należący do Ciebie, korzystając z danych karty, które
podałeś (w Twoim przypadku debetówki ing).
> > ing nie ma z tym nic wspólnej - kartą ing zapłaciłeś curve za obsługę Twoich
transakcji, a nie za obiad w restauracji.
>
> Tego też nie do końca rozumiem, bo wszak ostatecznie za wszystko zapłaciłem
> kartą ING, i za obiad i za przewalutowania. Co rozumiesz przez "obsługę
> transakcji"?
Oczywiście ostatecznie zapłaciłeś za wszystko Ty z konta w ing.
A powyższe komplikacje to efekt tego, że za pomocą curve można uniknąć złodziejskich
prowizji i kursów, które banki narzucają przy płatnościach w walutach obcych - wtedy
między ww. dwiema transakcjami jest jeszcze zakup przez klienta waluty u curve, po
dobrym kursie.
W ten sposób curve przelewa walutę sprzedawcy, a klient przelewa curve złotówki
(przelewa - bo płatność kartą jest tak naprawdę zleceniem przelewu).
> > Dziwne to, że reklamację musisz składać akurat u tego elementu łańcuszka, który
Cię nie okradł - bo orżnął i właściciel restauracji - sprzedając złotówki za funty po
zawyżonej cenie - oraz ing, sprzedając funty za złotówki, też po zawyżonej cenie.
>
> Cieszę się, że to się zdarzyło przy tak niedużej transakcji i mam z tego
> naukę niezbyt kosztowną, nie będę tym razem nic reklamował, traktuję to
> jako podatek od niewiedzy. Ale ten wątek jest dla mnie bardzo pouczający,
> więc jeśli masz chwilę odpowiedz na moje powyższe wątpliwości, dzięki.
Hmm, cóż, Twoje pieniądze i Twoja reklamacja.
W sprawie jednak chodzi nie tyle o pieniądze, co o zasadę, że warto świat poprawiać,
bo jak się wszyscy za to wezmą, to wszystkim będzie lepiej - i jak samemu rozbroi się
minę (taką wielokrotnego użytku ;) na jaką się wpadło, to inni na nią już nie wpadną
- a jak inni będą tak samo rozbrajać miny, na jakie wpadają, to i ja na nie wpadać
już nie będę.
Tyle teorii, bo z praktyki mogły zajść dwie sytuacje:
1) Kelner specjalnie włączył DCC - a złodziei trzeba tępić,
2) Kelner nie ma pojęcia, czym jest DCC i trzeba mu to wytłumaczyć, żeby nie naciągał
innych klientów (mnie pani w aptece oraz pani w obi zapytałą o walutę obciążenia, bo
w obi terminal zabrała do budki, a w aptece był taki z zewnętrznym pin-padem - i
mimo, że ten pin-pad miał ekran, to zapytanie o DCC wyświetliło się TYLKO na głównym
ekranie terminala, którego to ekranu nie widziałem).
No i powtórzę na koniec jeszcze pytanie o to, po co płacisz curve?
W pełni zrozumiałe jest to, że karta jest ładniejsza (debetówka ing jest wyjątkowo
paskudna), zaś z kwestii praktycznych - w przypadku zgubienia curviszcza problem jest
o wiele mniejszy, wyjmujemy z szuflady debetówkę ing i wszystko gra - i spokojnie
czekamy na dosłanie nowej karty curve.
Ale może masz jeszcze jakiś inny, ciekawy powód, by jednak curve na codzień płacić?
Następne wpisy z tego wątku
- 10.03.20 13:43 MK
- 10.03.20 17:09 Roman Tyczka
- 10.03.20 17:27 J.F.
- 10.03.20 22:03 MK
- 10.03.20 22:22 pueblo
- 10.03.20 23:06 Roman Tyczka
- 11.03.20 09:49 Dawid Rutkowski
- 11.03.20 09:56 Dawid Rutkowski
- 11.03.20 09:59 Dawid Rutkowski
- 11.03.20 15:01 pueblo
- 11.03.20 15:02 pueblo
- 11.03.20 18:05 Kris
- 11.03.20 19:38 Roman Tyczka
- 12.03.20 07:44 Mirek Ptak
- 12.03.20 12:31 Roman Tyczka
Najnowsze wątki z tej grupy
- w Polsce jest kryzys
- mBank mKsiegowosc
- gotówkowe zjeby
- Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- Jutro to dziś...
- leć gołombeczku
- PUE ZUS -- administracyjna nuda...
- Prawdziwy/fałszywy bank
- Velo dał mi bezpłatny debet...
- Karta MasterCard z ALIOR za granicą.
- Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- zloto
- Velo częściowo ugiął się...
Najnowsze wątki
- 2024-11-13 w Polsce jest kryzys
- 2024-11-12 mBank mKsiegowosc
- 2024-11-06 gotówkowe zjeby
- 2024-11-01 Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- 2024-11-01 Jutro to dziś...
- 2024-10-22 leć gołombeczku
- 2024-10-19 PUE ZUS -- administracyjna nuda...
- 2024-10-15 Prawdziwy/fałszywy bank
- 2024-10-13 Velo dał mi bezpłatny debet...
- 2024-10-07 Karta MasterCard z ALIOR za granicą.
- 2024-10-05 Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- 2024-10-05 Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- 2024-10-05 Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- 2024-10-03 zloto
- 2024-09-23 Velo częściowo ugiął się...