  • Data: 2013-08-21 18:36:31
    Temat: Re: Rostowski na wylocie.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 21 Aug 2013, J.F. wrote:

    > Tak nawiasem mowiac to mnie dziwi dysproporcja miedzy VAT a PIT.
    >
    > VAT, podatek rzeklbym konsumpcyjny, placi ostatni nabywca, a wczesniej
    > musi zarobic pieniadze ... i zaplacic od zarobku PIT.
    >
    > Stawki podobne ... wiec czemu PIT jest 43 mld, a VAT 126 ?

    Primo, od PIT jest "kwota wolna" (uwaga uproszczenie) i różniste
    zwolnienia, nie wyłączając odliczania *od PIT* kwoty "zwrotu VAT"
    (a ściślej różnicy od stawki materiałów budowlanych).
    Secundo, VAT ma trochę miejsc w których działa "podwójne opodatkowanie",
    na przykład kiedy jest nieodliczalny u płatnika.
    Gdzieś tam na liście są jeszcze dochody zagraniczne, opodatkowane
    za granicą a jednak wydawane w Polsce.
    Uprasza się o uzupełnianie listy :)

    > Te banki tak duzo VAT placa za zakupy wlasne?
    > (nie sa platnikami, wiec nie odliczaja.

    Dolicz firmy które są zwolnione od VAT.
    Ba, nie tylko "firmy" w rozumieniu "przedsiębiorstwa", ale
    również "inne podmioty" podlegające opodatkowaniu.
    Może "tracą" niewiele (w kwotach zakupów opodatkowanych)
    ale jest ich dużo w porównaniu do banków.

    pzdr, Gotfryd