    From: "TS" <(freespam)tsmaster@poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Rzeczywista stopa roczna
    Date: Sat, 5 Oct 2002 19:22:21 +0200
    Sender: t...@p...onet.pl@testsa30.testsa.com

    http://faq4pbb.netforia.pl/sprawdzmy/ ;)

    Juz przewiduje natepne pytanie :). Bedziesz sie zastanawial dlaczego kapital
    w w pierwszej czesci tabelki nie maleje tylko rosnie ;). Pomysl to nie boli
    ;).

    No może bez takich proszę.
    Tabelka jak się domyślam ma przedstawiać zachowanie się lokaty. Ja pisałem o
    kredycie, więc przykład jakby nieco nie trafiony. Po drugie brakuje
    parametrów, nie wiem np. jakie przyjąłeś roczne oprocentowanie nominalne?.
    No i jaka jest wg Ciebie roczna stopa efektywna w obu przypadkach?
    Po trzecie zrób to samo z kredytem.

    > Tu jest właśnie problem.
    > W ustawie jest wzór na stopę RZECZYWISTĄ, a nie efektywną.

    Tu sie udalo bankowcom. Dzieki temu moga ludziom wmawiac, ze oprocentowania
    lokat i kredytow nie mozna porodnywac ;).

    Można, jeśli założymy że przy lokacie wypłacasz odsetki, a przy kredycie
    spłacasz tylko odsetki. Gdy jednak na lokacie następuje kapitalizacja
    odsetek, a przy kredycie spłacasz również kapitał, to efektywne stopy
    zaczynają się rozjeżdżać w przeciwnych kierunkach.

    > zachowuje

    Hehe... w jakim banku tak twierdza? ;)

    A w jakim twierdzą inaczej? Pokaż mi choć jeden przykład.

> [...]
    dokładnie
    > 24%.
    >

    > Zupełnie nie wiem, dlaczego ignorujesz konkretne przykłady podawane przeze
    > mnie. Odnośnie choćby stopy efektywnej przy kredytach, wystarczy sięgnąć
    do
    > jakiejkolwiek eferty kredytowej jakiegokolwiek banku, żeby przekonać się,
    że
    > stopa efektywna jest ZAWSZE niższa od nominalnej (oczywiście bez
    > uwzględniania prowizji, opłat, itp). Przy lokatach dla odmiany stopa
    > efektywna jest ZAWSZE większa od nominanej. No chyba że wszystkie banki

    Bez komentarza, ale jesli maja takich specjalistow ktorzy nie rozrozniaja
    kosztow od oprcentowania efektywnego to po prostu nie wiedza co licza ;).

    Maciej

    No pewnie. Najprościej jest napisać "bez komentarza".
    W takim przypadku dalsza dyskusja nie ma sensu.
    Może spróbujmy tak:
    1.
    Kredyt - 1000 zł
    Roczna stopa nominalna - 10 %
    Spłata w 12 miesięcznych ratach (możesz zastosować raty annuitetowe lub
    malejące - wedle uznania)
    Bez prowizji, opłat itp.
    2.
    Lokata - 1000 zł
    Roczna stopa nominalna - 10 %
    Miesięczna kapitalizacja odsetek (odsetki dopisywane do lokaty)

    Oblicz ile wyniesie stopa efektywna w obu przypadkach. Podaj szczegółowe
    obliczenia. Zobaczymy co Ci wyjdzie.

    Tomek

    PS.
    Sorki za "nieczytelne" odpowiedzi, ale jakoś na Twoich postach OE nie robi
    mi automatycznego wcięcia tekstu i nie wstawia znaku ">". Nie mam pojęcia
    dlaczego, bo na każdym innym poscie działa normalnie.