  • Data: 2002-10-14 22:56:36
    Temat: Re: Rzeczywista stopa roczna
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "TS" <(freespam)tsmaster@poczta.onet.pl> writes:

    > Może nie do końca się zrozumieliśmy. Mówiąc o kapitalizacji miałem na myśli
    > dopisanie odsetek do kapitału lokaty.

    No, kapitalizacja to z definicji dopisanie odsetek do kapitalu.

    > W tym przypadku, im częściej następuje
    > kapitalizacja, tym większy będzie zysk z lokaty.

    To nie ma zwiazku z czestotliwoscia kapitalizacji, ale z oprocentowaniem.
    Ale oczywiscie oprocentowanie jest rozne przy roznych okresach
    kapitalizacji i tym samym tzw. oprocentowaniu nominalnym, i w tym sensie
    przy dwoch lokatach o tym samym "o.n." lepsze oprocentowanie (a wiec i
    wiekszy zysk) bedzie miec lokata z czestsza kapitalizacja :-)

    > Bo pewnie podawali oprocentowanie w skali miesiąca (jak np. Citi). Albo Ty
    > doliczasz prowizje itp. do wyliczenia tych 40%

    Oczywiscie ze doliczam prowizje. Inaczej bank moglby oferowac kredyty
    z ujemnym oprocentowaniem, tyle ze prowizja wynosilaby 300%.
    Do policzenia oprocentowania efektywnego nalezy wziac wszystkie koszty
    itp, bo inaczej wyjda nonsensy.

    > Jeśli zmienisz okresy kapitalizacji, to zmienia się stopa
    > efektywna, a wszystko dlatego, że podstawą wszelkich obliczeń jest stopa
    > nominalna.

    Taaak? To moze bank z laski swojej moglby np. zorganizowac splaty nie
    co miesiac, a co rok (naturalnie suma bylaby rowno 12 razy wieksza)?
    Nie? Dlaczego?
    Bo podstawa jest stopa procentowa (efektywna i roczna), a inne wskazniki
    banki dobieraja sobie tak, zeby wygladaly jak najlepiej.

    > Poza tym, stopa rzeczywista dotyczy wyłącznie kredytów, a nie lokat.

    Z jakiego powodu? Tzn. mysle o powodzie innym niz tylko tekst ustawy
    - dlaczego nie mozna jej zastosowac do lokat?
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator