    From: "MarekZ" <b...@a...w.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Skimming - okradają bank a cierpi klient
    Date: Mon, 14 Dec 2009 17:45:57 +0100

    Użytkownik "Michal_Ko" <m...@n...org> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:hg5opm$p7k$...@a...news.neostrada.pl

    > Oni chyba nie używali żadnego KO, z tego co piszą. Tak to by gość
    > wspomniał, że wpadli dodatkowo w debet.
    > Ja w sumie też nie korzystam z żadnego kredytu odnawialnego a gdybym miał
    > to robić, to absolutnie nie na rachunku podpiętym do karty...

    Tyle że jednak nie posiadanie w ogóle karty do ROR to znaczne ograniczenie
    własnej wygody. Osobny rachunek w osobnym banku tylko do celów
    wykorzystywania ko to jak najbardziej dobry pomysł, ale dla mnie to jednak
    zbyt duże ograniczenie wygody. Ja tam używam kart debetowych podpiętych do
    rachunków z liniami z następującymi zastrzeżeniami: głównie we wpłatomatach,
    zero transakcji bezgotówkowych, a w bankomatach z zachowaniem elementarnych
    zasad ostrożności.

    > No na taką sytuację to już w ogóle nic nie da się poradzić :D Ale wtedy i
    > reklamacja łatwiejsza- z bankomatu raczej rozliczenie bez blokad
    > autoryzacyjnych nie ma prawa się pojawić (a może się mylę?)

    O ile właściciel bankomatu nie ma skłonności autodestrukcyjnych to w
    normalnych warunkach z tego co wiem transakcja bankomatowa nie ma prawa się
    odbyć bez autoryzacji (chyba że gdzieś na świecie są jeszcze bankomaty typu
    "standalone" i akceptowane są w nich karty zagraniczne). Ale kto wie co się
    może wydarzyć "na łączach" albo w systemie banku przy zajściu jakichś
    nietypowych wydarzeń. W takiej sytuacji (niedozwolonego debetu na ror)
    posiadanie kredytu odnawialnego daje możliwość skutecznego wykonania takiego
    ruchu, że decydujemy się nie oddawać bankowi spornych środków w przypadku
    negatywnego rozstrzygnięcia naszej reklamacji (po prostu decydujemy się, że
    w takiej sytuacji nie spłacimy odpowiedniej kwoty z tego kredytu
    odnawialnego). Naturalnie narażamy się wtedy na próby przymusowej windykacji
    przez bank.

    W przypadku sytuacji niedozwolony debet na ror oraz środki na innym
    rachunku, przypuszczam, że w większości banków występuje tu pewna
    bezwładność (tzn. potrącenie nie odbywa się automatycznie). Czyli że jeżeli
    zareagujemy dostatecznie szybko, to skutecznie te środki wytransferujemy
    poza bank. Obroną przed tym ze strony banku mogłoby być zablokowanie
    przelewów wychodzących poza bank z kont oszczędnościowych, czyli obowiązkowe
    przejście środków przez ror, ale chyba nikt tego jeszcze nie wdrożył (?).