    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Syria i niewypłacalno?ć USA...
    Date: Thu, 23 Jan 2014 22:35:55 +0100
    <l9nrtb$a9a$1@node1.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <l9qhin$9ll$1@node2.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <lbrbhd$dhm$1@node1.news.atman.pl>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> writes:

    > Nie jest. Gdyby było -- nie ściągano by podatków, ale by drukowano. ;)

    W takim razie używasz innej definicji "dodrukowania".

    > Nie jest, ale jest metodą (jedną z wielu)
    > przeciwdziałania powstaniu deficytu.

    No jednak nie. Gdyby było jak piszesz, Polska nie miałaby deficytu. Może
    masz na myśli brak płynności.

    > A nie jest tak, że towar (pokrywający ów szmal) musi być na półce?

    Jasne że nie. Na "półce" musi być tyle towaru, żeby inflacja mieściła
    się w założonych granicach. Ale kontrolowana jest inflacja, nie jakiś
    towar.

    > A ja myślę, że po to buduje, aby obronić się przed Chińczykami,
    > Rosjanami i Arabami... Obronić i porozmawiać spokojnie ze
    > wszystkimi chętnymi. :)

    No jasne, zwłaszcza w przypadkach, w których pompuje się $$$ w dany
    np. okręt, po czym się go wycofuje ze służby.
    Chińczycy i Rosjanie w obecnej chwili nie stanowią dla USA zagrożenia,
    oni w gruncie rzeczy nie stanowią realnego zagrożenia nawet dla swoich
    sąsiadów (gdzie USA mają interesy). Nauczyli się, że wojna (taka
    poważniejsza) to jest strata, nie zysk.

    Arabowie to inna sprawa, ale jaki oni mają potencjał wojskowy. A na
    terrorystów lotniskowiec to trochę za duży kaliber.

    > Aby było jasne -- Rosjanie czy Arabowie bądź Hindusi także budują
    > swoje ,,lotniskowce'' po to, aby bronić swej tożsamości przed
    > głupotą innych, w tym i (oczywiście) Amerykanów...

    Raczej wątpię. Lokalne konflikty, jasne.

    > Państwo amerykańskie przejmuje majątki społeczeństwa?

    Nie państwo, oczywiście.

    > Weksel jest zobowiązaniem ,,Twoim'', ale pieniądz nie jest zobowiązaniem
    > państwa.

    Przeciwnie, pieniądz to tak jakby państwowy weksel. Z tą drobną różnicą,
    że jego "wartość" jest określona przez samą siebie.

    > Dopiero obligacja państwowa jest zobowiązaniem państwa; pieniądz
    > -- nie jest.

    Jest dokładnie tak samo. Rozróżnienie wynika z tego, że bank emisyjny
    emituje pieniądze, zaś rząd może "tylko" emitować obligacje.

    > Owszem, Bankowy Fundusz Gwarancyjny ijp. gwarantują to i owo,

    BFG i jego gwarancje mają się dokładnie nijak do "bezpieczeństwa"
    pieniądza.

    > W szczególności państwo może zbankrutować

    Owszem. W szczególności oznacza to typowo utratę wartości obligacji,
    i - w zależności od sytuacji banku emisyjnego (który też jest częścią
    państwa, tyle że w pewnym stopniu niezależną od rządu) - utratę wartości
    pieniądza.
    --
    Krzysztof Hałasa