    From: "witrak()" <w...@h...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: "Tajemnicza historia kart kredytowych"
    Date: Sun, 13 Sep 2009 12:33:22 +0200

    On 2009-09-13 12:02, krzysztofsf wrote:
> [...]
    za+historia+kart+kredytowych&search_type=&aq=f

    > Dokladnie.

    Tylko nie bierzecie pod uwagę, że on został zrobiony na rynek
    amerykański, a jego celem jest marketing uczciwszych zasad niż są
    powszechnie stosowane w USA. U nas przepisy są znacznie bardziej
    prokonsumenckie i większość z opisanych niebezpieczeństw raczej nam
    nie grozi.
    Z drugiej strony tam tylko 30 (35?) milionów spłaca w grace
    period, zaś 90 - nie. Oczywiście, strategia wspomniana przez jednego
    z 4 stałych rozmówców (mam oszczędności ale korzystam z kredytu)
    jest bardzo sensowna i u nas: w momencie gdy "kartodawca" zmienia
    warunki na niekorzystne - spłacam tę konkretną kartę i rezygnuję;
    ale dopóki to nie nastąpi lepiej np. nie zrywać lokaty dwa miesiące
    przez końcem tylko po to, że żeby spłacić kartę do ostatniej
    złotówki w gp.

    Tyle, że u nas minimalne spłaty są wyższe i każdy rozsądny sobie
    skalkuluje, że kredyt odnawialny *zawsze* będzie lepszy. Tam, przy
    2% spłatach minimalnych może opłacać się korzystać z kredytu na
    karcie przez pewien czas, no i ludziska się przyzwyczajają, a potem
    już po zabawie.

    > Praktycznie jedyna rzecz, ktora mnie "ruszyla" , ti ichni provident czy
    > jakos tak, ktory celowo ksiegowal wiekszosc wplat z opoznieniem, zeby
    > naliczac klientom kary.

    To raczej nie byłoby u nas możliwe w majestacie prawa, podobnie z
    dowolnie ustalanymi stopami oprocentowania kredytu (bo jest ustawa
    "antylichwiarska"), dwutygodniowym okresem zmiany warunków (jest
    miesiąc) i pewnie paroma innymi rzeczami.

    > Ciekawe, ze w calym filmie zaden z obroncow kleinta nie zaproponowal,
    > aby zastosowac zasad, iz dlug zaciagniety karta jest naliczany zawsze wg
    > stawek oprocentowania obowiazujacych w chwili, gdy go zaciagnieto.
    > Wtedy tylko nowe transakcje obejmowalaby zmiana oprocentowania.

    Hm... To by było bardzo dobre - dla kredytobiorców, ale bardzo złe
    dla banków, zwłaszcza, że one koszt kapitału mają zmienny -
    pamiętacie fragment na początku o Citi ? 20% koszty kapitału i 12%
    odsetek na kartach...
    Więc tylko pomarzyć można.

    witrak()