    From: "valet" <v...@w...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Uważajcie na VISA z PekaoSA !! (długie)
    Date: Mon, 14 Apr 2003 04:53:05 +0200

    > A dlaczego karta nie wymagajaca autoryzacji jest milej widziana?
    > Ze troche szybciej sie takiego klienta obsluguje?
    > I o czyje zaufanie do kogo Ci chodzi?

    Zapewne dlatego, iż powszechnie wiadomo, że karty embosowane banki wydają
    osobom wzbudzającym ich zaufanie. A jeżeli ktoś jest bardziej wiarygodny dla
    banku to i dla innych podmiotów zapewne również. Poza tym utrzymanie takich
    kart coś tam jednak kosztuje, a jeśli kogoś było stać na taką kartę to
    zapewne ma jeszcze troszke na wydatki :) Jako ciekawostkę dodam, że np. w
    salonie "Sephora" w Katowicach (terminal POS - CK BZWBK) byłem świadkiem jak
    sprzedawczyni nie przyjęła VE, twierdząc, że przyjmują tylko karty wypukłe
    :) Gość się pieklił, bo musiał biec do ATM, ale i tak nic nie zdziałał. Nie
    przyjęła i już ! Pewnie nie wzbudził zaufania :)))
    Co do płaskich kart debetowych tzw."elektronów" - to podstawową ich funkcją
    była i pozostaje funkcja bankomatowa, pomijając niektóre "nasze" banki,
    które wydawały kiedyś specjalne karty bankomatowe. W Polsce stały się
    szczególnie popularne bo banki aby zachęcić świeżo upieczonych posiadaczy
    ROR-ów (niezbyt skorych do wydawania dodatkowych pieniędzy na karty wypukłe)
    do wszechstronnego ich używania - uznały, że będzie to najtańsze
    rozwiazanie.
    Dlatego też polski użytkownik VE lub Maestro wierząc zapewnieniom banków, że
    może nimi zawojować świat -
    jedzie np. do Niemiec i ...... rozczarowanie murowane.
    To jest po prostu inny rynek kart ! Jeździłem tam wielokrotnie i nie miałem
    absolutnie żadnych problemów z płatnosciami bezgotówkowymi, ale miałem
    zawsze kilka kart embosowanych i to różnych organizacji płatniczych.
    Oczywiście sa miejsca gdzie można zapłacić wyłacznie "ichnią" EC - tam nie
    zapłacisz (zwykle spożywka) - to taki ich odpowiednik naszych elektronów.
    Karty te są tam b. popularne, działają bez autoryzacji, bezpośrednio
    obciażają konto, a na slipie jest adnotacja, że zgadzasz się na obciążenie
    rachunku w/w kwotą, a jeśli nie będzie środków na rachunku, to upoważniasz
    sprzedawcę do ściągnięcia należności w inny sposób (odwołanie do jakichś
    przepisów niemieckich).
    Tak więc nie powinieneś sie specjalnie dziwić, że Ci ktoś powie widząc Twego
    elektrona-zabawkę:
    "Das is ein Polnishe karte".

    Pozdrawiam
    Piotrek