    From: totus <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    Subject: Re: Wykup akcji - dlaczego to jest źle widziane
    Date: Fri, 28 Oct 2011 16:48:19 +0200

    Delfino Delphis wrote:

    > To jest niby proste, ale ja tego nie rozumiem :)
    >
    > Od kiedy masz te 8%, to nie jesteś już żadnym reprezentantem spółki, lecz
    > zwykłym współwłaścicielem.

    Zawsze jestem zwykłym udziałowcem. Raz mniejszościowym raz większościowym.
    To, ze mam 8% to nie znaczy nie nie mogę zarządzać spółką. Przedstawicielem
    spółki jest zarząd. Członkowie zarządu nie muszą posiadać żadnych akcji.
    Zarząd powoływany jest przez radę nadzorczą gdzie siedzą akcjonariusze
    wybrani na walnym zgromadzeniu. Na walnym zgromadzeniu są ci, którzy
    przyszli, a nie wszyscy, którzy posiadają akcje. Pozostały akcjonariat może
    być mocno rozproszony więc przy 8% dalej mogę mieć realną władzę. Dlatego
    zgłasza nie posiadane pakiety powyżej 5%.

    > Dlaczego za te 5 mln miałbyś skupować akurat
    > ty, a nie jakiś inny gość z wkładem 8%? W ogóle dlaczego traktujesz
    > kapitał spółki jako pożyczkę?

    Nie ja nie jakiś inny gość tylko spółka jako firma, jako organizacja.
    Rzeczywiście. Określenie sprzedaży akcji jako pożyczka to nieszczęśliwe
    określenie. Wszystko zależy jak na to spojrzeć i jaki jest plan od samego
    początku. Pozyskać kapitał można z kredytu, ze sprzedaży obligacji lub
    poprzez sprzedaż nowych akcji.

    > Wypuszczając akcje po prostu sprzedałeś
    > część swojej spółki, a jej kapitał zakładowy proporcjonalnie należy do
    > tych, którzy te akcje kupili.

    Tak, to prawda. Mój przykład miał za zadanie pokazanie, że kupno akcji
    własnych w celu umorzenia jest opłacalne dla niektórych akcjonariuszy.
    Przedstawiłem bardzo prostą kalkulację. Sytuacji kiedy opłaca się skup akcji
    własnych w celu umorzenia jest wiele i wiele możliwości finansowania takich
    operacji. Niekoniecznie żywa gotówka w kasie. Chciałem pokazać, że takie
    operacje mają sens, a wykorzystany przykład jest bardzo prymitywny i miał
    pokazać sposób myślenia.