    From: "Pirxx" <pirxx@NO_SPAMmail.icpnet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Wystrzegać się jak ognia i zarazy......
    Date: Wed, 22 Jan 2003 00:13:31 +0100

    > Zauwaz - BRE detaliczne ma bardzo niskie kredyty. Jak przyciagnac
    > ludzi? Nizszym oprocentowaniem! Juz za rok bedzie mozna ciac tylko w
    > prowizji i marzy i nie bedzie mozna liczyc na jakies wieksze ruchy w
    > WIBORze. A to pozwoli BRE tak jak w tym momencie oferowac konurencyjny
    > produkt.

    W TYM MOMENCIE! Ale byc moze jak juz zdobedzie zadowalajacy udzial w rynku to zechce
    zarobic.....

    > Patrz

    O tym trzeba pamietac!

> [...]
    >
    > "Dla kredytów udzielanych w walucie polskiej oprocentowanie może ulec
    > zmianie w przypadku zmiany, co najmniej jednego z następujących
    > parametrów finansowych rynku pieniężnego i kapitałowego:
    > oprocentowania lokat międzybankowych (stawek WIBID/WIBOR),
    > rentowności bonów skarbowych, obligacji Skarbu Państwa,
    > stopy oprocentowania kredytu lombardowego NBP,
    > stopy oprocentowania kredytu redyskontowego NBP,
    > stopy rezerwy obowiązkowej ustalanej przez NBP,
    > wskaźnika inflacji ogłaszanego przez Prezesa GUS."
    > Czyli w przypadku zmiany - ot tak - bank nie moze sobie zmienic nagle

    Wg powyzszych zapisow bank moze podwyzszyc oprocentowanie, gdy WIBOR spadnie!!!!

    > I pamietaj - mozesz przeciez w kazdej chwili splacic ten kredyt innym
    > kredytem...

    Pamietaj, ze koszt ustanowienia hipoteki to ok. 1,5% wartosci kredytu. Na dodatek
    czeka
    sie na taki wpis latami a w miedzy czasie trzeba placic ubezpieczenie (kolejny 1%
    kredytu
    rocznie). To wszystko sprawia, ze zmiana banku nie jest zbyt oplacalna, szczegolnie
    jesli
    bank nie "przegina" i nie jest DUZO drozszy niz konkurencja.

    > Ten wskaznik o ktorym nizej. znaczy to tylko tyle - ze jesliby
    > chcial - to moglby zablokowac obvizanie (dalsze) oprocentowania
    > kredytu.
    > Owszem taki zapis chroni przed arbitralnym _podwyzeniu_ kredytu (no
    > ale nie wiem jak to rozpatrywac :)

    Jak pisalem we wczesniejszym poscie, w PKO BP wspolczynnik zmiennosci jest zapisany w
    umowie i nie moze przekroczyc 0,2%. A to jest pomijalna zmiana stop. Jesli nastapi
    znaczaca zmiana, w PKO BP na pewno obnizy sie moja stopa oprocentowania.

    Pirxx