  • Data: 2022-07-12 22:56:06
    Temat: Re: Zyski ze sprzedaży walut obcych w kantorze internetowym
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    wtorek, 12 lipca 2022 o 20:40:37 UTC+2 Pete napisał(a):

    > Przy darowiźnie, spadku też nikt PIT-u nie daje. A podatek zapłacić trzeba.

    Ale przy spadku i darowiźnie nie ma PITu ("personal income tax" czyli podatek
    dochodowy od osób fizycznych) tylko podatek od spadków i darowizn.
    Więc nic dziwnego, że nie ma PIT-x, za to jest SD-3 lub SD-Z2.
    Ale to też formularze POLTAXu.

    > powyżej rónowartości 15000EUR chyba obowiązkowo

    Ale przy przelewie?
    Zewnętrznym czy też wewnętrznym?
    Bo w "kantorze" bankowym zakup/sprzedaż waluty jest formą przelewu wewnętrznego - czy
    raczej dwóch, np. Ty przelewasz bankowi złotówki, a on Tobie euro.

    Ale w takim "niebankowym" nie jest to żaden przelew, a jedynie rodzaj zmiany
    roszczenia klienta wobec "kantoru" (niezależnie od tego, że "w banku" też nikt
    "pieniędzy nie ma", oprócz danego banku - klient "ma" tylko roszczenie o wypłatę).
    I tutaj klient przelewa kantorowi złotówki - a potem kantor też zwraca złotówki.
    Ale pytanie, czemu zwraca więcej?
    "Żadnej wymiany walut nie było" - więc czy to nie darowizna?
    Albo pożyczka - tutaj to nawet jak kantor oddaje tyle samo, a nawet mniej złotówek.
    No jedynie to dobre, że PCCP to tylko 2% - ale jednak niekoniecznie dobre, bo od
    całej sumy, a nie od przychodu.

    I jak to jest z tymi 15k euro?
    Pojedynczy przelew?
    Czy może suma z np. "rolling month" (jest na to jakieś określenie po polsku?)?
    Jak pojedynczy to można po troszku, szczególnie złotówki i euro, inne mogą być jednak
    sporo drożej przy dużych sumach.