    From: "woy" <woy@gamgliwice.\ciach.to\rubikon.\oraz.to\pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: bank a sp. z o.o. w organizacji
    Date: Thu, 12 Aug 2004 16:02:10 +0200
    Sender: w...@o...pl@aek178.internetdsl.tpnet.pl

    Tak tu było spokojnie, aż nagle Bartol Partol zapodaje:

    > ZTCW Spolka w organizacji jest pelnoprawnym podmiotem, czyli moze
    > wykonywac wszystkie czynnosci jakie wykonuje normalna spolka. Jak znam
    > zycie pewnie brakuje jakiegos rozporzadzenia, albo obowiazuje bandycka
    > interpretacja prawa (co jest u nas normalka, bo kazdy urzedas wie
    > najlepiej).
    >
    > Znajomy jakies 3 lata temu otworzyl rachunek dla spolki w organizacji
    > w ING.

    Nie mówię, że nie. Uchwały zgromadzenia wspólników czy rady nadzorczej
    są pełnoprawnymi wewnętrznymi źródłami prawa w takiej spółce i odpowiada
    za nie na zewnątrz zarząd. Tak jest w teorii i na podstawie takich
    papierów można rachunek otworzyć i prowadzić. Tylko co zrobić w takiej
    sytuacji, gdy np. okaże się, że sąd odmówi rejestracji, bo z jakiegoś
    powodu obecny zarząd został powołany nieprawnie i raptem prawnym
    zarządem jest zarząd poprzedni? Który pierwsze co zrobi, to
    zakwestionuje decyzje finansowe swego nieprawnego następcy? Jest winny,
    bank może dochodzić strat od członków tego odwołanego zarządu (ha, ha,
    ha). Wbrew pozorom jest to sytuacja z życia wzięta, a opinie, które tu
    przytoczyłem, pochodzą od bankowych prawników. Czyli owszem można, tylko
    po co robić sobie kłopoty?

    Nie przeczę, że banki mogą mieć specjalny produkt pt. rachunek dla
    spólki w organizacji. Produkt obwarowany ekstra procedurami,
    zobowiązaniami i gwarancjami. I odpowiednio droższy. Ale standardowego
    rachunku, tak z marszu, to się raczej nie założy, mimo że formalnego
    zakazu nie ma.

    IMO wystarczyłoby, żeby gdzieś, w jakimś akcie prawnym, ktoś tylko
    napisał, że konsekwencje zmian w spółce, nie potwierdzonych w KRS,
    ponosi wobec osób i instytucji zewnętrznych wyłącznie dana spółka jako
    podmiot (nie fizyczne osoby z zarządu), problemu by nie było.

    --
    woy

    'Jak pokazują badania, 50% Polaków nie ma pojęcia,
    że stanowi połowę społeczeństwa' [(c) K. Janicki, Piwnica]