    From: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: bitcoin - nowa internetowa waluta peer2peer
    Date: Fri, 27 May 2011 11:14:42 +0200
    <s...@p...org> <irl8se$r9e$1@news.onet.pl>
    <s...@p...org>
    <7...@4...com>
    <s...@p...org>
    <f...@4...com>
    <s...@p...org>
    <m...@4...com>
    <9...@m...uni-berlin.de>
    <1...@4...com>
    <9...@m...uni-berlin.de>

    On Fri, 27 May 2011 10:42:43 +0200, Tomasz Chmielewski
    <t...@n...wpkg.org> wrote:

    >To w zasadzie jak z dolarem, euro czy frankiem.
    >Trwale (zapis na koncie bankowym), zwykly czlowiek nie moze go
    >"wydobyc",

    drobna różnica: "zwykły człowiek" Bernanke, "zwykły człowiek" Mugabe
    albo jakiś komitet - mogą go "wydobyć", ile tylko zechcą, np. raz po
    razie po $600 mld.
    I właśnie tego należy się bać.

    >Czy $20, $1500 czy $4900 - skad wziac srodki na zakup zlota na pokrycie
    >"pustego pieniadza"? Daj jakis racjonalny argument tutaj.

    A dlaczego mamy "kupować" złoto? W pewnym momencie może się po prostu
    okazać, że za nasze złotówki czy dolary nikt nam nic nie da. Podobnie
    jak za dolary zimbabwańskie. Pozostanie jedynie np. kupować za złoto i
    żądać złota za nasze towary. Owszem, zawirowanie jakieś będzie, ale
    jak zmusisz np. Rosjan, żeby sprzedali nam gaz albo Arabów, żeby
    sprzedali nam ropę za USD, jeśli uznają, że "zielone" są dla nich nic
    nie warte?

    >Przestaja byc taka miara? A skad taki wniosek?

    z cen złota, srebra, miedzi, bawełny, zboża, innych walut wobec
    dolara, akcji, umowy między Chinami a Iranem i Turcją (o odejściu od
    dolara jako waluty rozliczeniowej)...

    >No tak, kupimy cale swiatowe zasoby zlota, niewazne po jakim kursie.

    dokładnie tak. Tylko trzeba na to spojrzeć inaczej: to nie złoto
    (srebro, miedź, kukurydza...) drożeją. To dodrukowany pieniądz traci
    zaufanie ludzi (aka inflacja).

    >Zloto, jak kazdy towar, zawsze byly kupowane czy sprzedawane. A Utach
    >czy uniwersytet teksanski to raczej popierdolki (w Teksasie "od zawsze"
    >sa dosc duze tendencje do "odlaczenia sie od macierzy").

    a banki centralne Europy? A Chiny (największy producent srebra!)
    wyzbywające się obligacji USD a kupujące złoto i srebro? Też
    popierdułki?
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski