    From: Jerzy Olszewski <j...@i...com.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    Subject: Re: czuma..jta sie POsrance ja zginac wam nie dam.....
    Date: Tue, 06 Oct 2009 13:07:13 +0200

    XXL pisze:

    > p.s. Jest smutne i żałosne, że wielcy Polacy historii najnowszej tacy jak
    > Wałęsa, Mazowiecki, Geremek, Kuroń, Balcerowicz a nawet Jan Paweł II są
    > poniżani przez ciemnotę na różnych forach dyskusyjnych
    > Ale cóż, taka jest cena demokracji i wolności słowa.

    Po pierwsze nikt myślący nie ma do Wałęsy pretensji o to , co robił w
    latach 70 i 80. Można Mu co najwyżej współczuć uwikłania i chwalić
    pozytywny wkład w walkę z ustrojem totalitarnym.

    Istotne zarzuty są o to, co robił w latach 90 na skutek swoich plam w
    życiorysie, swojego chorego przerostu ego, braku cywilnej odwagi do
    rozliczenia się i ciągot dyktatorskich. Myślę, że w istocie , gdyby nie
    napotkał wtedy oporu, to stałby się kimś na wzór Łukaszenki z Białorusi.
    Miał ku temu wszelkie cechy. Oczywiście to nie zarzut, ale zwykłe
    stwierdzenie faktów. Te same cechy w latach poprzednich pozwoliły Mu być
    charyzmatycznym przywódcą masowego ruchu społecznego. Zastrzegam, że
    można mieć jednak uzasadnione wątpliwości, czy nie został dzięki takim
    cechom charakteru na takiego przywódce świadomie wykreowany przez ubecję
    (pozostawiam to jako pytanie trudne do rozstrzygnięcia bez dostępu do
    spalonych źródeł). Ubecja mogła uznać, że mając na Niego niewygodne
    papiery, będzie mogła łatwiej nim manipulować niż każdym innym. Mogło to
    się odbywać zarówno bez świadomości samego Lecha, jak też i z pełnym
    wyrachowaniem - trudno to dziś określić. Odpowiedzialność za zasadność
    takich pytań spada na tych, którzy te dokumenty niszczyli. Ponieważ sam
    Wałęsa nie jest tu bez winy, to fakt ten zwiększa ilość poszlak na jego
    niekorzyść.

    Po drugie swego czasu Wałęsa poniżał Mazowieckiego, Kuronia i Geremka i
    na odwrót - ci trzej - Wałęsę znacznie bardziej niż czyni to obecna
    prawica zarówno w stosunku do Wałęsy jak też do pozostałych. Trudno
    zresztą nazwać poniżaniem próby wyjaśnienia prawdy historycznej na temat
    osoby, która się sama świadomie do tej historii wpisała.

    Po trzecie JPII pewnie by Ci wybaczył w swojej wielkoduszności, że
    stawiasz Go w jednej grupie z nieżyjącym już posłem Geremkiem, ale nie
    jestem pewny czy sam Bronek byłby zadowolony z takiego zestawienia ?

    Po czwarte nie mieszaj w ogóle do tego wszystkiego Jana Pawła II, bo to
    zupełnie inna liga.