    From: BK <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: czy karta jest na podpis
    Date: Wed, 27 Jan 2010 06:52:17 -0800 (PST)

    On Jan 27, 3:35 pm, Olgierd <n...@n...problem> wrote:

    > Może nie mam jakiegoś wielkiego doświadczenia jeśli chodzi o liczbę
    > posiadanych kart, ale do niedawna w zasadzie nie zdarzało mi się, by
    > karta bezczipowa wołała o wklepanie kodu.
    >
    > Dopiero od jakiegoś czasu pinem weryfikuję transakcje dokonywane kartą
    > Polbanku, ale to tylko w konkretnej lokalizacji (gdzie jest samoobsługowa
    > kasa notabene).
    >
    > I owszem, na Neste nie tankuję.
    >
    > --
    > pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    > Lege Artis ==>http://olgierd.bblog.pl<==

    Co dowodzi jednego, ze karta z czpiem moze byc i na podpis, i na pin.
    Karta bez czipa takze moze byc na podpis i takze moze byc na PIN.

    Kwestia wyposazenia karty w czip nie wplywa wiec na kwestie
    autoryzacji pinem lub podpisem.

    Karty z paskowych zmienia sie na czipowe bo czpiowe co do zasady sa:
    bezpieczniejsze i daja wieksze mozliwosci wykorzystania. Pasek jest
    technologia starsza, mniej rozwojowa, posiadajaca mniejsze mozliwosci
    i bedaca mniej bezpieczna. Banki zobowiazaly sie wzajemnie wiec do
    wymiany kart na czpiowe.

    Co sie zas tyczy mechanizmu zmiany autoryzacji z podpisu na pin wynika
    on glownie z faktu, ze przy posie, zwlaszcza wobec np. kolejki przy
    kasie w markecie kasjer moze nie odebrac podpisu/zignorowac
    niezgodnosc podpisu ect. Nie da sie "niepobrac" pinu lub zignorowac
    jego bledne wprowadzenie. Kolejna rzecz, ze pin ze wzgledu
    bezpieczenstwa mozna zmieniac - podpis juz srednio :) Jedyne "przeciw"
    pinom jakie znam to kwestia, ze ktos moze go podpatrzec - ale wrazamy
    do punktu wyzej - jak ktos chce moze sobie pin zmieniac i co 24h :)

    Wiec powtarzam - wychodzenie z zalozenia, ze czip=pin, pasek=podpis
    jest bledne. I nie rozumiem po co chwila to wyjasniac :)

    Sam mialem Polbankowa debetowke, ktora bardzo dlugo byla na podpis,
    teraz jest na pin, a czipa jak nie bylo tak nie ma. Natomiast np.
    Alioroa debetowka z czpiem generalnie jest na PIN, ale na wakacjach w
    kraajach balkanskich chodzila na podpis :)