  • 1. Data: 2010-01-27 14:35:43
    Temat: Re: czy karta jest na podpis
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 27 Jan 2010 06:00:39 -0800, BK napisał(a):

    > Nie, no wlasnie o tym mowie, ze nie, nie i jeszcze raz nie.
    >
    > Zwiazek miedzy czipem/brakiem czipa, a podpisem i PINem jest zaden.

    Może nie mam jakiegoś wielkiego doświadczenia jeśli chodzi o liczbę
    posiadanych kart, ale do niedawna w zasadzie nie zdarzało mi się, by
    karta bezczipowa wołała o wklepanie kodu.

    Dopiero od jakiegoś czasu pinem weryfikuję transakcje dokonywane kartą
    Polbanku, ale to tylko w konkretnej lokalizacji (gdzie jest samoobsługowa
    kasa notabene).

    I owszem, na Neste nie tankuję.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 2. Data: 2010-01-27 14:52:17
    Od: BK <b...@g...com>

    On Jan 27, 3:35 pm, Olgierd <n...@n...problem> wrote:

> [...]
    >
    > Dopiero od jakiegoś czasu pinem weryfikuję transakcje dokonywane kartą
    > Polbanku, ale to tylko w konkretnej lokalizacji (gdzie jest samoobsługowa

    Co dowodzi jednego, ze karta z czpiem moze byc i na podpis, i na pin.
    Karta bez czipa takze moze byc na podpis i takze moze byc na PIN.

    Kwestia wyposazenia karty w czip nie wplywa wiec na kwestie
    autoryzacji pinem lub podpisem.

    Karty z paskowych zmienia sie na czipowe bo czpiowe co do zasady sa:
    bezpieczniejsze i daja wieksze mozliwosci wykorzystania. Pasek jest
    technologia starsza, mniej rozwojowa, posiadajaca mniejsze mozliwosci
    i bedaca mniej bezpieczna. Banki zobowiazaly sie wzajemnie wiec do
    wymiany kart na czpiowe.

    Co sie zas tyczy mechanizmu zmiany autoryzacji z podpisu na pin wynika
    on glownie z faktu, ze przy posie, zwlaszcza wobec np. kolejki przy
    kasie w markecie kasjer moze nie odebrac podpisu/zignorowac
    niezgodnosc podpisu ect. Nie da sie "niepobrac" pinu lub zignorowac
    jego bledne wprowadzenie. Kolejna rzecz, ze pin ze wzgledu
    bezpieczenstwa mozna zmieniac - podpis juz srednio :) Jedyne "przeciw"
    pinom jakie znam to kwestia, ze ktos moze go podpatrzec - ale wrazamy
    do punktu wyzej - jak ktos chce moze sobie pin zmieniac i co 24h :)

    Wiec powtarzam - wychodzenie z zalozenia, ze czip=pin, pasek=podpis
    jest bledne. I nie rozumiem po co chwila to wyjasniac :)

    Sam mialem Polbankowa debetowke, ktora bardzo dlugo byla na podpis,
    teraz jest na pin, a czipa jak nie bylo tak nie ma. Natomiast np.
    Alioroa debetowka z czpiem generalnie jest na PIN, ale na wakacjach w
    kraajach balkanskich chodzila na podpis :)

  • 3. Data: 2010-01-27 15:19:12
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 27 Jan 2010 06:52:17 -0800, BK napisał(a):

    > Co dowodzi jednego, ze karta z czpiem moze byc i na podpis, i na pin.

    Przy czym jak idzie na podpis to chyba wiąże się z tym, że terminal jest
    tak ustawiony.

    > Karta bez czipa takze moze byc na podpis i takze moze byc na PIN.

    I ta druga wersja chyba jest rzadkością, na tyle, że ludzie mają takie
    wątpliwości właśnie.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 4. Data: 2010-01-27 15:24:31
    Od: BK <b...@g...com>

    On Jan 27, 4:19 pm, Olgierd <n...@n...problem> wrote:

    > I ta druga wersja chyba jest rzadkością, na tyle, że ludzie mają takie
    > wątpliwości właśnie.

    Jest bo podpis jest wycofywany "co do zasady" :)

    A ja sie "oburzam" bo jak mozna przeczytac w jednym z postow ktos
    twierdzi "tyle ze u nas posiadanie chipa = pin", a to jest akurat
    oczywista nieprawda :)

  • 5. Data: 2010-01-27 15:38:10
    Od: Paweł <r...@1...0.0.1>

    BK wrote:

> [...]
    > technologia starsza, mniej rozwojowa, posiadajaca mniejsze mozliwosci
    > i bedaca mniej bezpieczna. Banki zobowiazaly sie wzajemnie wiec do

    tylko po co ta wymiana ma hybrydy, ktore i tak trzeba zatrzec
    po skimmingu paska? tylko wyrzucaja pieniadze w bloto.

    > bezpieczenstwa mozna zmieniac - podpis juz srednio :) Jedyne "przeciw"
    > pinom jakie znam to kwestia, ze ktos moze go podpatrzec - ale wrazamy
    > do punktu wyzej - jak ktos chce moze sobie pin zmieniac i co 24h :)

    oczywiscie banki zalecaja by zmieniac pin jak najczesciej,
    tylko prosze zerknac w TOiP. druga i kolejne zmiany pinu,
    to z reguly kwoty rzedu kilku zlotych, no bo przeciez bezpiecznie
    nie moze byc tanio.

  • 6. Data: 2010-01-27 15:45:27
    Od: BK <b...@g...com>

    On Jan 27, 4:38 pm, Paweł <r...@1...0.0.1> wrote:

    > tylko po co ta wymiana ma hybrydy, ktore i tak trzeba zatrzec
    > po skimmingu paska? tylko wyrzucaja pieniadze w bloto.

    za duzo urzadzen ma obsluge wylacznie paska ;/

    > oczywiscie banki zalecaja by zmieniac pin jak najczesciej,
    > tylko prosze zerknac w TOiP. druga i kolejne zmiany pinu,
    > to z reguly kwoty rzedu kilku zlotych, no bo przeciez bezpiecznie
    > nie moze byc tanio.

    zalezy, w ktorym banku, sa banki ktore pozwalaja zmieniac PIN do woli

  • 7. Data: 2010-01-27 17:36:56
    Od: xbartx <b...@h...net>

    Dnia Wed, 27 Jan 2010 07:45:27 -0800, BK napisał(a):

    > za duzo urzadzen ma obsluge wylacznie paska ;/

    No właśnie. Czyli trzeba czekać, aż większość banków, albo taki PKO BP,
    wypuści kartę tylko z chipem, aby w końcu zaczęto wymieniać urządzenia
    typu bankomaty, terminale etc. czy jak to ma wyglądać?

    --
    xbartx

  • 8. Data: 2010-01-27 17:37:54
    Od: Robert Kois <k...@h...pl>

    Dnia Wed, 27 Jan 2010 15:19:12 +0000 (UTC), Olgierd napisał(a):

    > I ta druga wersja chyba jest rzadkością, na tyle, że ludzie mają takie
    > wątpliwości właśnie.

    Debetówki Eurobanku są bez czipa a są na pin.

    --
    Kojer

  • 9. Data: 2010-01-27 18:01:05
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    > No właśnie. Czyli trzeba czekać, aż większość banków, albo taki PKO BP,
    > wypuści kartę tylko z chipem, aby w końcu zaczęto wymieniać urządzenia
    > typu bankomaty, terminale etc. czy jak to ma wyglądać?

    interesujace jest to, ze w zestawieniu wydanych kart (NBP) widnieja
    karty wyposazone TYLKO w chip, tylko nie wiadomo kto je u nas wydaje...

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 10. Data: 2010-01-27 18:02:28
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "RobertS" <b...@x...pl> napisał w wiadomości grup

    > interesujace jest to, ze w zestawieniu wydanych kart (NBP) widnieja karty
    > wyposazone TYLKO w chip, tylko nie wiadomo kto je u nas wydaje...

    Było o tym na grupie, to jakieś lokalne banki wydawały.