eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiczy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny? › Re: czy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny?
  • Data: 2005-12-13 18:54:51
    Temat: Re: czy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jurek Wawro <j...@W...tenar.pl> writes:

    > Odpowiedziałem na pytanie, które jest jasne i nie prowadzi
    > do nieporozumień - w przeciwieństwie do tego, które zadałeś.

    Niestety odpowiedz na inne pytanie niz zadalem jest tu nieprzydatna.

    > Bank działa według pewnych zasad, zgodnie z którymi
    > określa ile środków i jak może zaangażować.

    To nieistotne, to sa zupelnie inne rzeczy. Bank komercyjny (przynajmniej
    w Polsce) dziala dokladnie tak samo jak NBP, z ta roznica ze nie ma
    prawa do emisji pieniedzy. Pytanie o zrodlo finansowania kredytow banku
    dokladnie tak samo moze dotyczyc NBP jak i innych bankow i parabankow.

    > Jeśli jakiś bank komercyjny zwróci się o kredyt,
    > to prezes NBP nie drapie się
    > w głowę zastanawiając się - skąd pieniądze.

    To zalezy od sumy kredytu. Bywa tak ze kilka bankow tworzy "superbank"
    by udzielic jednego kredytu - gdyz same, mimo ze jedne z wiekszych na
    swiecie, nie sa w stanie. Czy prezesi drapia sie w glowe? Nie wiem,
    moze niektorzy?

    > Jak już pisałem - mówienie od "drukowaniu pustych pieniędzy"
    > jest skrótem myślowym. Natomiast używanie słowa "dodrukować"
    > jako skrótu od tego skrótu to zabieg demagogiczny.

    Nie widze tu zadnego. Jakies wyjasnienie? "Dodrukowac" = "dodatkowo
    wydrukowac". Zauwaz ze ja nic nie pisalem o pustosci lub pelnosci
    owych pieniedzy.

    > Drukuje się banknoty - wówczas, gdy potrzebne są na wypłaty
    > gotówkowe.

    Stad moj dopisek w nawiasach, niestety plain/text nie przewiduje
    wielkich czcionek w boldzie.

    > Decyzja o druku nie ma więc wiele wspólnego
    > z tym, o czym dyskutujemy.

    Alez ma, dokladnie wszystko. Nie zebym chcial tu pisac o rzeczach
    oczywistych, ale wezmy np. taki bilans... Jak wiesz, ma dwie strony.

    > A ja myślę, że jakiekolwiek rozważania na tej grupie
    > ogranicza doktrynalizm jej uczestników, połączony
    > z brakiem umiejętności formułowania argumentów.

    Taaak, jasne. Przeciez "ta grupa" to jeden czlowiek (zaraz tam czlowiek,
    program w Internecie) o wielu "ja".

    Szczerze mowiac myslalem ze przynajmniej rozumiesz (albo uwazasz ze
    rozumiesz, i potrafisz napisac) o czym mowila tamta strona WWW.

    > Zgadza się - nie wykazałem. Informacja ta pochodzi od jednego
    > z ekonomistów (nie podałem źródła, bo nie pamiętam).

    Wiesz co mozna zrobic z takim "dowodem".

    > Napisałeś, że w naszym kraju sposób zdobywania tytułów
    > naukowych pozostawia wiele do zyczenia. I trudno się z tym nie
    > zgodzić - zwłaszcza w takich dziedzinach jak prawo
    > (oni są nie do pobicia - "profesor prawa" brzmi prawie jak "idiota")
    > i ekonomia.

    Nie znam zadnego profesora prawa, ale generalnie nie rozroznialbym
    tu dziedzin nauki, sytuacja jest chyba wszedzie podobna i watpie by
    w prawie moglo byc gorzej.

    > Może się mylę - wskaż może dorobek naukowy L. Balcerowicza,
    > który przyczynił się do nadania takiego tytułu.

    Tak jak napisalem, nie interesuje mnie to (ani jego tytul naukowy nie
    ma dla mnie zadnego znaczenia). Licza sie rzeczywiste czyny, nie tytuly.
    --
    Krzysztof Halasa