eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiczy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny? › Re: czy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny?
  • Data: 2005-12-23 20:01:21
    Temat: Re: czy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Glenn" <g...@b...pl> writes:

    > Jurek proponuje pożyczki dla rządu z NBP i przekonuje że to tańsze-no to
    > padają pytania: dlaczego uważa, że to tańsze, w jakich sytuacjach proponuje
    > pożyczać, kto ma decydować o celu pożyczek, co się stanie jak mityczne
    > skarby NBP ulegną wyczerpaniu. Jurek nie odpowiada na te pytania, za to
    > zaczyna wyzywać adwersarzy od oszalałych liberałów i postuluje odejście
    > Balcerowicza (któremu i tak kończy się kadencja) jako lek na wszystko.

    Mam wrazenie ze to znaczace uproszczenie. Wszystko zaczelo sie od Kanady
    i strony WWW (ktore sa wciaz w temacie). Tam chodzilo o "kreacje
    pieniadza", zeby robil to bank panstwowy zamiast prywatnych. Na razie
    Jurek nie wytlumaczyl skad maja sie brac te "wykreowane" pieniadze.

    NBP zadnych skarbow (mitycznych ani niemitycznych) nie ma, ma okreslone
    zasoby pieniedzy w roznych walutach i np. moze sie ich pozbyc
    (np. zamieniajac na inne po aktualnym kursie, ktory przy wiekszych
    transakcjach tego typu w takiej sytuacji zapewne bedzie spadal) lub
    pozyczajac/dajac rzadowi), oraz moze wyemitowac pieniedze w lokalnej
    walucie.
    NBP moze takze uzyskiwac pieniadze np. w formie depozytow.

    Niestety nie wiemy ktora z tych mozliwosci najbardziej sie Jurkowi
    podoba, chociaz odpowiedz na to pytanie wymaga tylko paru slow, nie
    trzeba pisac epopei.

    Szczerze mowiac ja osobiscie nie jestem z gory nastawiony wrogo
    do zadnego z tych rozwiazan. Ale jesli jednak nie wiadomo co mamy
    ocenic to troche trudno to zrobic.
    --
    Krzysztof Halasa