    From: Olgierd <n...@o...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: czy to jest legalne
    Date: Mon, 2 Jul 2007 06:51:10 +0000 (UTC)
    <u...@n...lechistan.com> <f63f5j$f3r$3@news.onet.pl>
    <s...@n...lechistan.com> <f65kt6$4nh$2@news.onet.pl>
    <1...@q...googlegroups.com>
    <s...@k...kjonca>
    <1...@o...googlegroups.com>
    <s...@b...kjonca>
    <1...@g...googlegroups.com>
    <s...@b...kjonca> <f66gt4$g04$4@inews.gazeta.pl>
    <s...@k...kjonca> <f67m9p$20h$5@inews.gazeta.pl>
    <s...@k...kjonca> <f67pmc$had$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@k...kjonca> <f690hs$lic$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@k...kjonca> <f694h7$bdm$1@inews.gazeta.pl>

    Dnia Sun, 01 Jul 2007 20:58:18 +0000, Olgierd napisał(a):

    > Jeszcze jutro sprawdzę elektroniczne instrumenty, chociaż tam chyba nic
    > nie ma (bo i ustawa jest o czymś innym).

    No więc to idzie tak:

    - Znaki pieniężne emitowane przez NBP są prawnymi środkami płatniczymi na
    obszarze Rzeczypospolitej Polskiej (art. 32 ustawy o NBP); do tego mam
    ciekawe tezy z artykułu M. Olechowskiego, cytuję za Leksem "Przepis [art.
    32 ustawy o NBP] potwierdza [...] zdolność [...] znaków [pieniężnych] do
    umarzania zobowiązań pieniężnych, ale nie stwarza wyraźnej podstawy dla
    ich przymusowego obiegu (obowiązku przyjmowania). Takiej wyraźnej
    podstawy nie stwarzają również pozostałe przepisy ustawy o NBP ani
    przepisy ustawy o denominacji złotego." ... "Treść [obecnej] normy [prawa
    zwyczajowego] odpowiada poprzednio obowiązującej normie prawa
    stanowionego [(art. 210 k.z.)] "zobowiązania pieniężne mogą być spłacone
    bez ograniczenia wysokości każdym rodzajem znaków pieniężnych emitowanych
    przez NBP"." ... "Wprowadzając [w art. 32 ustawy o NBP] formułę "prawnego
    środka płatniczego" ustawodawca zawarł w niej dotychczasową treść
    normatywną przepisów o świadczeniach pieniężnych i ustroju pieniężnym. W
    tym także element obligatoryjnej mocy umarzania zobowiązań pieniężnych
    (który poprzednio był zaznaczany oddzielnie od cechy "obiegowości" znaków
    pieniężnych)." ("Normatywne podstawy przymusowego umarzania zobowiązań
    pieniężnych", Państwo i Prawo, 2004/5/67

    Dziś temu przepisowi k.z. odpowiada cytowany przeze mnie przepis kc,
    aczkolwiek faktycznie nie ma aż takiej kategorycznej postaci.

    - zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 5 prawa bankowego:

    pieniądz elektroniczny - wartość pieniężną stanowiącą *elektroniczny
    odpowiednik znaków pieniężnych*, która spełnia łącznie następujące
    warunki:
    a) jest przechowywana na elektronicznych nośnikach informacji,
    b) jest wydawana do dyspozycji na podstawie umowy w zamian za środki
    pieniężne o nominalnej wartości nie mniejszej niż ta wartość,
    c) jest przyjmowana jako środek płatniczy przez przedsiębiorców innych
    niż wydający ją do dyspozycji,
    d) na żądanie jest wymieniana przez wydawcę na środki pieniężne,
    e) jest wyrażona w jednostkach pieniężnych,

    Tu mam tezę "Zapłatę kartą płatniczą należy traktować tak samo jak
    zapłatę gotówką. Wynika to ze swoistego charakteru kart płatniczych,
    które w toku swojego rozwoju nabrały cechy ścisłego ekwiwalentu pieniądza
    w odróżnieniu od jego surogatów typu czeki, a nawet weksle." (D.
    Frąckowiak, Uwagi o zapłacie kartą płatniczą i przejęciu długu, Przegląd
    Prawa Handlowego, 2000/12/7)

    oraz "Skoro znak pieniężny nie tyle zawiera, co raczej potwierdza i
    dokumentuje istnienie prawa podmiotowego do dokonywania zapłat, to nic
    nie stoi na przeszkodzie, aby taką funkcję potwierdzania i dokumentowania
    spełniała nie tylko rzecz, ale także informacja cyfrowa. Tak więc również
    elektroniczny znak pieniężny może być nośnikiem sumy pieniężnej." (W.
    Srokosz, "Istota prawna pieniądza elektronicznego", Prawo Bankowe,
    2002/12/67); aczkolwiek muszę przyznać, że niejaki A. Stosio ma pogląd
    nieco odmienny ("Pieniądz elektroniczny nie jest pieniądzem w rozumieniu
    prawa walutowego, a jedynie wartością pieniężną stanowiącą odpowiednik
    znaków pieniężnych.", "Pieniądz elektroniczny - cywilnoprawna analiza
    pojęcia, cz. II", PPH 2002/6/17).

    No i już reszta jest nam wiadoma z przepisów ustawy o elektronicznym
    instrumencie pieniężnym.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://www.money.pl/forum/