    From: S <a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: dobicie frankowców
    Date: Thu, 15 Jan 2015 20:33:49 +0100

    W dniu 2015-01-15 o 20:02, J.F. pisze:

    > Ale dlaczego rzad mialby narzucac obywatelowi w jakiej walucie ma miec
    > kredyt ?

    Bo rząd może mieć wiedzę, której nie może ujawnić, ale którą może
    chronić obywateli.

    > Szczegolnie w taki sposob - jak juz kurs osiagnal szczyt, to przymusowa
    > wymiana.

    Wtedy frank był po 3,51 i okazuje się, iż to nie szczyt.

    > Bo chyba nie podejrzewasz, ze 2 miesiace temu madry wegierski rzad
    > wiedzial ze frank skoczy.

    Oczywiście, że nie podejrzewam ;-) Tak jak niedawne stress-testy to
    przypadek oraz testowanie zachowań rynkowych na wypadek chf po 4zł to
    też przypadek.

    > Czekaj czekaj ... przeciez Szwajcarom zalezy na obnizce franka, to im
    > powiazanie ciagnace w dol powinno sie podobac ?
    > No chyba, ze tym co naprawde decyduja, to wcale nie zalezy :-)

    Już nie. Najpierw drukowali na potęgę i kupowali wszelkie inne waluty.
    Mają potężne rezerwy, jako państwo, więc można było uwolnić. W ten
    sposób informatyk zarabiający 5000 franków miał przed chwilą 18.000zł, a
    teraz 21.000. Albo inaczej... Niedawno donoszono, że majątek
    przeciętnego Szwajcara to 1,5mln zł. Teraz to jakieś 300.000 więcej. Ot,
    taki prezent od rządu na nowy rok... Ciekawe jaki my dostaniemy.

    http://natemat.pl/41189,szwajcarzy-najbogatsi-na-swi
    ecie-statystycznie-maja-1-5-miliona-zlotych-majatku-
    na-glowe

    > Poza tym wzgledem dolara tez skoczyl,

    I co w tym złego?

    > TRY to nie jest waluta, bedaca jakim odnosnikiem. PLN tez zreszta nie.

    EUR/CNY, EUR/JPY, EUR/GBP, EUR/USD - wszędzie EUR spada.EUR/PLN rośnie.
    Reakcja rządu? Żadna.

    > Szwajcarzy ponoc ozlociliby za takie ciagniecie :-)

    Naprawdę w to wierzysz? Dziś za 1zł płacą 0,23 EUR. Wyobraźmy sobie, że
    spada do 1:0,1... lub 1:1. Ozłociłbyś swój rząd za które z rozwiązań?
    Albo inaczej... Dziś zarabiamy powiedzmy 450 EUR średnio na rękę.
    Wolałbyś dopisać jedno zero czy dodać przecinek? ;-)

    > A skad to optimum ? Dla kazdego inne.

    Wielokrotnie podkreślane przez rząd i Belkę.

    > O paciorkach zapomniales ?
    > Handluje, handluje, tylko w euro i $. Polacy to tego przyzwyczajeni,
    > wiec nie ma problemu.
    > Jesli te zmiany nie sa zbyt szybkie, to w zasadzie nie przeszkadza.

    To spróbuj teraz podpisać jakiś długoterminowy kontrakt. Niejedna firma
    padła przez opcje walutowe albo kontrakty, gdzie okazywało się, iż na
    skutek ruchów walutowych trzeba było dopłacać. A jeśli $ w ciągu roku
    zmienił się o 22% (więcej niż w stosunku do Bułgarii czy Rumunii) to o
    czym tu mowa.

    > Bo dacia sie estyma w narodzie nie cieszy.
    > Ale to jakis wyznacznik ? ... tylko czego ?

    Dalszych losów naszej gospodarki. Paryż też jakby ciekawszy niż
    Warszawa, a do tego coraz tańszy.

    > Jesli jednak chwalisz, to powiniennes chwalic euro po 3zl, po 2 zl, a
    > bez kozery napisze - po 80gr.

    Rzeczywiście miło byłoby zarabiać coraz więcej we wspólnej walucie.
    Ważna jest też stabilność kursu. Oba te czynniki zawiodły.

    > Jaka to zreszta roznica, czy placimy Rumunom czy Slowakom :-)
    > No dobra - Toyota zatrudnia tez Polakow :-)

    My nie będziemy wkrótce mieli czym, ale Amerykanom faktycznie to rybka.

    > ale czemu nie patrzysz jak nam rosnie rynek zbytu na prace ?

    Bo w dziczy jest tylko byle jaka praca. Coś ala Amazon. To już tylko to
    nam zostało?

    > I spada bezrobocie, i gospodarka sie rozwija ...

    Tyle propagandy. Tymczasem zaglądam do portfela i jakby mniej... Patrzę
    na ostatnią pensję - mniej. I tylko podwyżka czynszu znowu przyszła.

    Stan, w którym EUR było po 4zł, a $ po 3 bardzo mi się podobał. Stan, w
    którym zarabialiśmy po 100$/mc czy tam mniej to się chyba PRL nazywał
    ;-) Nie tęsknię.

    --
    Pozdrawiam