    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: dobicie frankowców
    Date: Thu, 15 Jan 2015 21:30:23 +0100

    Użytkownik "S" napisał w wiadomości
    W dniu 2015-01-15 o 20:02, J.F. pisze:

    >Bo rząd może mieć wiedzę, której nie może ujawnić, ale którą może
    >chronić obywateli.

    Np ze ten forint lada moment tak p*, ze nie wiadomo czy sie potem od
    dna odbije czy przebije :-P
    Tu sie zgadzamy, taka wiedze moze miec :-)

    >Wtedy frank był po 3,51 i okazuje się, iż to nie szczyt.

    No ale wiesz, np mam kredyt na 3% w CHF, frank spadal to sie
    cieszylem, potem skoczyl to sie zmartwilem, tydzien temu wydawalo sie
    ze spada i tak juz bedzie, a tu mi rzad obowiazkowo przewalutowuje na
    pln i 5% - to ja p* taki rzad. Do wczoraj :-)

    >Oczywiście, że nie podejrzewam ;-) Tak jak niedawne stress-testy to
    >przypadek oraz testowanie zachowań rynkowych na wypadek chf po 4zł to
    >też przypadek.

    Mowisz ze rzady wiedzialy ? To jeszcze w pazdzierniku bylo ... no
    dobra, Szwajczarzy mogli omawiac z EBC taki krok w nieokreslonej
    przyszlosci.
    A testowano skokowy wzrost CHF ?

    >Już nie. Najpierw drukowali na potęgę i kupowali wszelkie inne
    >waluty. Mają potężne rezerwy, jako państwo, więc można było uwolnić.
    >W ten sposób informatyk zarabiający 5000 franków miał przed chwilą
    >18.000zł, a teraz 21.000. Albo inaczej... Niedawno donoszono, że
    >majątek przeciętnego Szwajcara to 1,5mln zł. Teraz to jakieś 300.000
    >więcej.

    w oszczednosciach w banku, czy w domu ? Tzn w wartosci posiadanego
    domu ?

    >Ot, taki prezent od rządu na nowy rok... Ciekawe jaki my dostaniemy.

    Uwazaj z taki prezentami. Zaraz mozesz uslyszec, ze za drogi jestes
    wiec cie zwalniaja.

    >I co w tym złego?

    Nic, tylko nie pasuje do tezy "uwolnil sie od slabnacego euro".

    >EUR/CNY, EUR/JPY, EUR/GBP, EUR/USD - wszędzie EUR spada.EUR/PLN
    >rośnie.

    USD, JPY a nawet GBP to jest jakies odniesienie. TRY, PLN, a nawet bym
    rzekl ze CNY to zadne.

    >Reakcja rządu? Żadna.

    A co maja robic ? Wykup interwencyjny ?

    >Naprawdę w to wierzysz? Dziś za 1zł płacą 0,23 EUR. Wyobraźmy sobie,
    >że spada do 1:0,1... lub 1:1. Ozłociłbyś swój rząd za które z
    >rozwiązań?

    Ja sobie zdaje sprawe, ze to ma dalsze reperkusje.
    I nie calkiem od rzadu zalezy.
    Juz zapomniales co sie dzialalo jak kurs eur, usd i chf spadal, spadal
    i konca spadku nie bylo widac ?

    >Albo inaczej... Dziś zarabiamy powiedzmy 450 EUR średnio na rękę.
    >Wolałbyś dopisać jedno zero czy dodać przecinek? ;-)

    Ale kto mi 4500 eur zaplaci ? Zeby sie nie okazalo ze zostalo samo
    zero.

    Np relatywnie slaby kryzys w kraju to m.in. skutek obnizenia kursu
    zlotowki.
    Obnizylismy nieco standard (albo i nie), ale przezylismy.

    >Wielokrotnie podkreślane przez rząd i Belkę.

    To moze dla nich ? Jakies optimum miedzy krajowym i zagranicznym
    zadluzeniem kraju ?

    Bo wiesz - w dluzszym okresie moze byc to przelicznik dowolny - rynek
    sie dostosuje.
    Rzadowi zalezy raczej na niewielkiej ale jednak inflacji .

    >To spróbuj teraz podpisać jakiś długoterminowy kontrakt. Niejedna
    >firma padła przez opcje walutowe albo kontrakty, gdzie okazywało się,
    >iż na skutek ruchów walutowych trzeba było dopłacać.

    Zaraz zaraz - zagraniczny kontrahent podpisuje kontrakt w euro czy w
    usd, i g* go obchodzi jaki ma kurs zlotowka.
    To raczej krajowa firma sie martwi mozliwym spadkiem waluty kontraktu,
    ale przeciez nie zaprzestanie handlu z tymi dzikimi Szwajcarami czy
    Niemcami :-)

    Troche moze to przeszkadzac jakiejs Toyocie czy Fordowi - zaoferuja
    samochody po 100 tys pln, dostawa za 3 miesiace, a wtedy sie moze
    okazac ze to nie starcza na waciki :-)
    Ale na to sa sposoby.

    Wcale im zas nie przeszkadza, jak np fabryke buduja. Najwyzej robotnik
    bedzie zarabial mniej niz zakladali ze beda placic.
    No chyba ze sie zisci twoje marzenie i dopisza ci zero do pensji w
    walucie ... a inwestor powie "zadnych inwestycji w dzikim kraju".

    >Dalszych losów naszej gospodarki. Paryż też jakby ciekawszy niż
    >Warszawa, a do tego coraz tańszy.

    Poki zlotowka spada, to coraz drozszy :-)

    >>> Chyba. Ostatni wniosek - OK. Tylko zauważ jak nam się kurczy przez

    >Bo w dziczy jest tylko byle jaka praca. Coś ala Amazon. To już tylko
    >to nam zostało?

    Obecnie jakby tak ... ale poczekaj jeszcze z 10 lat, zobaczymy jak to
    na swiecie bedzie. Chinczycy mnie przerazaja ...

    >Tyle propagandy. Tymczasem zaglądam do portfela i jakby mniej...
    >Patrzę na ostatnią pensję - mniej. I tylko podwyżka czynszu znowu
    >przyszła.

    Czas zmienic prace. Srednia krajowa rosnie :-)

    >Stan, w którym EUR było po 4zł, a $ po 3 bardzo mi się podobał.

    Mnie sie tam bardziej podobal eur po 3 a $ po 2 :-)
    ale pamietaj - to wszystko musi miec podstawy ekonomiczne.

    > Stan, w którym zarabialiśmy po 100$/mc czy tam mniej to się chyba
    > PRL nazywał Nie tęsknię.

    No wiesz, znalem pania co tesknila.
    "Maz byl rzemieslnikiem, pieniedzy mielismy na wszystko, ukrywac bylo
    trzeba".
    Przyszedl rok 89, maz sie okazal rzemieslnikiem niekonkurencyjnym ...

    J.