    From: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: eurobank - backup tokena gsm
    Date: Tue, 27 Jan 2009 20:30:24 +0100

    Użytkownik "Brzezi" <b...@g...com> napisał w wiadomości
    news:slrn.pl.gnukfj.p5d.brzezi@localhost.localdomain

    > Token po uruchomieniu trzeba aktywowac, i mysle ze tu jest pies
    > pogrzebany.
    >
    > Probowalem w taki sposob uruchomic token na innym telefonie, niestety
    > bezskutecznie... :(

    Bo trzeba zrozumieć zasadę działania tego tokena GSM.

    On kolejno generuje hasła (wcale nie pseudolosowo) lecz kolejno wg
    określonego algorytmu i danych początkowych. Być może są one zakodowane w
    haśle inicjującym, być może każda pobierana kopia jest wstępnie w jakiś tam
    sposób inicjowana po stronie banku.

    I teraz trzeba rozpatrzyć logowanie, eurobank ostrzega o tym, żeby nie
    generować niepotrzebnie haseł logowania (bez faktycznego zalogowania),
    ponieważ token się rozsynchronizuje. Wskazuje to na następujący schemat
    działania. Np. logujesz się 70-tym wygenerowanym hasłem, system banku wie
    np. że hasło nr 70 to "aaaa", nr 71 to "bbbb", nr 72 to "cccc" i teraz
    zwyczajnie porównuje hasło wygenerowane w systemie, z tym wygenerowanym wg
    tego samego klucza w tokenieGSM. Jeśli wg systemu to też hasło nr 70, to
    oczywiście nie ma problemu, bo hasła się zgadzają. Jeśli ktoś wygeneruje np.
    2-3 hasła bez zalogowania, to zapewne system będzie próbował dopasowywać
    kolejnych kilka haseł zwiększając licznik, a gdy mu się to uda, to umożliwi
    zalogowanie, jednocześnie uaktualniając swój stan licznika, czyli całość na
    powrót zostanie zsynchronizowana.
    Jeśli tych haseł (bez zalogowania) wygenerujemy np. 20 to zapewne system nas
    nie wpuści i konieczny będzie kontakt z "automatem białkowym" po stronie
    banku. Zapewne po to można odczytać z tokena kolejny nr hasła, aby
    konsultant ustawił adekwatny numer również i w systemie.

    Co do haseł potwierdzających operacje, to sprawa wygląda diametralnie
    inaczej, bo w kodzie (nazwijmy go wejściowym)który "wbija" się do tokenaGSM
    przed wykonaną operacją zakodowana jest kwota operacji(pełne złotówki), 4
    cyfry docelowego rachunku (dwie pierwsze i dwie ostatnie) i suma kontrolna,
    która informuje token czy dostał właściwe dane, czy przypadkowy zlepek cyfr.
    Wtedy zadaniem tokena jest wygenerowanie numeru zwrotnego na podstawie
    otrzymanych danych i danych tokena.

    Więc posiadając tokenyGSM na obu telefonach musiał byś wygenerować tyle
    haseł bez logowania, aby licznik na nowej kopii tokena był zgodny z
    licznikiem na starej kopii tokena. Myślę, że znając aktualny stan licznika
    na twojej starej kopii tokena, bez problemu zalogował byś się tą nowo
    zainstalowaną kopią. Trzeba tylko "trochę" pustych hasełek pogenerować i
    przynajmniej w przybliżeniu znać stan licznika swojego tokena.