    From: totus <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    Subject: Re: ile w koncu tego jest
    Date: Sun, 08 Nov 2009 22:14:54 +0100

    viper wrote:

    > z długiem związane jest takie sympatyczne pojęcie jak koszt obsługi tego
    > długu... w tej chwili odsetki od obligacji to wydatek rzędu 300 miliardów
    > baksów rocznie... wczoraj w nocy dług publiczny usa przekroczył 12
    > bilionów dolarów, rok temu było to 10 bilionów... jak wyliczył Jacek
    > Maliszewski dług rośnie 5 razy szybciej niż średnie tempo wzrostu PKB z
    > ostanich 20 lat... mając na względzie socjalne pomysły Obamy tempo to
    > raczej zostanie utrzymane... co z tego wynika nie wiem, bo na
    > makroekonomii się kompletnie nie znam, ale na pewno nie skłania mnie to do
> [...]
    Nikomu ołtarzyka nie wystawiłem. Tym rozumowaniem starałem się pokazać, że
    dług jest pożyteczny. Powiedz co wynika dla Amerykanina, że dług jest teraz
    12 bilionów? Jak się jego życie zmieni jak dług będzie 112 bilionów? Czym
    mają większy dług to znaczy, dla mnie tyle, ze udało im się wyciągnąć realne
    życie z reszty świata i dodatkowo zrobili to tak, że wszyscy wiedzą, że już
    tego długu nie oddadzą. Pożyczają Amerykanom dalej bo jak by przestali to
    całe swoje rezerwy na czarną godzinę mogliby spalić. Amerykanom i dolarowi
    nic nie grozi, za mojego życia, moich dzieci i moich wnuków. Wielu z
    wypowiadających się tu nigdy nie było dużymi wierzycielami. Jaka jest
    sytuacja dłużnika w krańcowych sytuacjach? Z jego punktu widzenia najlepszą
    sytuacją będzie jak nie odda długu, a najgorszą jak odda wraz z odsetkami,
    czyli sytuacja do jakiej się zobowiązał na początku. Co u wierzyciela?
    Najgorsze co go może spotkać to przepadek kapitału, a gdy trafi 10-tkę to
    dostanie swój kapitał z powrotem + odsetki. Wszyscy, którzy mają dolary w
    portfelu będą robili wszystko co się da by te dolary zachowały wartość. To
    jest dużo ludzi. Niektórzy całkiem wpływowi. Od Amerykanów się oczekuje by
    zbytnio nie przeszkadzali. Dlatego Świat kupuje ciągle obligacje
    amerykańskie, bo co może innego zrobić. Grają w czarnego piotrusia kto ma
    kupić następną emisję. Za bardzo wyjścia z tej sytuacji nie widać. Zamiana
    waluty rezerwowej to świetny pomysł tylko to proces powolny i Amerykanie go
    skutecznie torpedują poprzez emisję dolarów.