  • Data: 2002-02-04 20:21:52
    Temat: Re: [inteligo] zmiana regulaminu / oprocentowania / TOiP
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

    "Wojciech Nawara" <[nospam]wojciech.nawara@pro.onet.pl>
    > Czyli ostatecznie - TEORETYCZNIE bank może wprowadzić nowy regulamin
    od
    > zaraz, wysłać informacje do kleintów odpowiednią drogą, od zarazu
    stosować
    > nowy regulamin, ale jeżeli ktoś wyśle w ciągu 28 dni wypowiedzenie -
    musi
    > wszystko "poodkręcać"? Wystarczy proste TAK. Jeżeli nie, to proszę o
    > wyjaśnienie. :)

    Jak dla mnie TAK ;) Oczywiście pod warunkiem, że to poodkręca
    automatycznie i nie bedzie trzeba pisać żadnych reklamacji.

    > Ale zanim bank się dowie o tym, że nie chcemy zaakceptować zmian,
    jakich
    > regulacji będzie używać? Nowych.
    > Potem musi "poodkręcać"... Troszkę mnie to dziwi - jak to zrobi?

    To już problem banku - pewnie ręcznie.

    > mają
    > nowy
    > dniach.

    > Ejże! Nawet klientów, którzy nie zamierzają wypowiedzieć umowy?

    No pewnie, że nie. Tych obowiązuje nowy od dnia wprowadzenia i już.

    > Nie podoba mi się to. W takim wypadku dlaczego inteligo w punktach
    mówiących
    > o zmianie oprocentowania, a także opłat i prowizji, wyraźnie i
    specjalnie
    > nie podało tych terminów?
    > Niedouczeni? Wątpię...

    A po co mieliby? Ignorantia iuris nocet i oni na tym zyskują. Jak dla
    mnie jest perfidna chęć wyciągnięcia jakiejś śmiesznej kasy. Gdyby
    napisali o terminach wypowiedzenia, to każdy mógłbyby się zorientował,
    że
    może z takiego powodu wypowiedzieć. A powiedz - ile osób może znać ów
    artykuł prawa bankowego?

    > Drugie. Jeśli prawdą jest to, co piszesz, to uważam, że skoro zmian
    TOiP i
> [...]
    > jest przesłanie zawiadomienia według określonych procedur i w
    określonym
    > terminie.
    > Jednak przy zmianie oprocentowania i TOiP informowanie klienta
    poprzez
    > bezpośrednią korespondencję NIE JEST WYMAGANE [a co za tym idzie nie
    ma
    > tutaj analogii w stosunku do zmiany regulaminu]!
    > Dlaczego przy zmianie TOiP i oprocentowania ma obowiązywać termin,
    jak przy
    > zmianie regulaminu, ale nie obowiązuje sposób zakomunikowania

    Ależ obowiązuje. Inna sprawa, że banki się nie stosują, choć
    oczywiście nie wiem czy wszystkie. Pewnie trochę im zajmie
    przestawienie się na nowe, a tracić na tym będą niezorientowani
    klienci.

> [...]
    wypadku
    > dodane
    > wyrażenie "oraz sposób ich zmiany"?
    > Mnie sugeruje to, że można je zmienić, a niekoniecznie zmieniać przy
    tym
    > umowę.
    > Jeżeli piszesz, że każda zmiana TOiP pociąga za sobą zmianę umowy,
    po co
    > specjalnie określać "sposób ich zmiany", skoro jest to zwykła zmiana
    umowy?
    > Ja wnioskuję, że sposób zmiany TOiP i oprocentowania może być na

    Ustawa daje możliwość ustalenia innego sposobu zmiany TOiP niż
    "Ogólnych warunków". Jeśli ten inny sposób nie jest określony, to imo
    należy stosować taki sam jak do "Ogólnych warunków".

    > Konkretny przykład. Bank wprowadza opłatę za wpływ na rachunek w
    > wysokości 1 PLN z dnia na dzień [tak, jak ze SWIFTem].
    > Mnie się to nie podoba i po 14 dniach wypowiadam umowę. Ale do końca
    okresu
    > wypowiedzenia dziennie mam na rachunku dwa wpływy. Czy bank
    skoryguje
    > pobrane opłaty? Obawiam się jednak, że nie...

    No dobrze, ale na jakiej podstawie mieliby to pobrać? Na podstawie
    zmian w umowie, na które nie wyraziłem zgody i z powodu których
    wypowiedziałem umowę??? To, że pobiorš, to jedno. Natomiast legalnoœć
    takiego działania, to kwestia druga. I uważam (na podstawie
    przytaczanych wczeœniej przepisów), że byłoby to działanie nielegalne,
    co wišzałoby się z powstaniem roszczenia o zwrot nienależnie pobranych
    prowizji w stosunku do banku.

    > Drugi - zmienia się oprocentowanie z 10% na 2%. Na rachunkach mam
    bardzo
    > dużo kasy. Dużo stracę. Wypowiadam umowę w ciągu 14 dni od zmiany.
    Czy bank
    > skoryguje odsetki?

    W paragrafie 54 pkt 3 "Ogólnych warunków" czytamy:
    "Zmiana oprocentowania œrodków na rachunku Konta Inteligo może być
    dokonana przez Bank *_jednostronnie_*, w przypadku zajœcia
    okolicznoœci okreœlonych w § 55 (*_ważne przyczyny*_). Klient, który
    nie akceptuje nowej wysokoœci oprocentowania może dokonać
    wypowiedzenia Umowy."
    (podkreœl. moje).

    Art. 385.1. KC stanowi w par. 1., że:
    "Postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nie uzgodnione
    indywidualnie nie wišżš go, jeżeli kształtujš jego prawa i obowišzki w
    sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażšco naruszajšc jego interesy
    (niedozwolone postanowienia umowne) [...]."

    W podanej przez Ciebie sytuacji nie można mówić o niedozwolonych
    postanowieniach umownych ani tym bardziej o naruszaniu dobrych
    obyczajów. Spójrzmy jednak na wyliczenie sytuacji okreœlonych w art
    385.3, w których zachodzi rażšce naruszenie interesów klienta i które
    pasujš do przykładu.
    Konkretnie na pkt. 4. i 10. art. 385.3 KC.

    W punkcie 4 mowa jest o tym, że interesy klienta rażšco narusza
    sytuacja, w której nie mógł się on zapoznać z postanowieniami przed
    zawarciem umowy. Ta sytuacja nie występuje, ponieważ klient powinien
    się zapoznać z cytowanym wyżej par. 54 "Ogólnych warunków".

    Punkt 10. natomiast uznaje za rażšce naruszenie interesów klienta
    sytuację, w której umowa uprawnia kontrahenta do jednostronnej zmiany
    warunków umowy *_bez ważnej przyczyny_*. Ta sytuacja również nie
    występuje, gdyż par. 54 jasno okreœla, że tylko z ważnych przyczyn
    może być dokonana jednostronna zmiana oprocentowania, a także gdzie
    należy szukać okreœlenia tych ważnych przyczyn.

    Reasumujšc. Nie ma podstaw, by do zmiany oprocentowania zastosować
    art. 385.1 KC w zwišzku z czym zmiany te obowišzujš klienta od momentu
    wprowadzenia, co powoduje, że bank w żaden sposób nie jest zobowišzany
    do korygowania odsetek. Co więcej - nie może tego zrobić, bo działałby
    sprzecznie z umowš na własnš niekorzyœć.

    > klient
    > Sugeruje

    > Ale w tym szkopuł, że bank nie wysyła takich informacji.
    > Jedynie w przypadku zmiany regulaminu wymagane jest imiennie wysłane

    > zawiadomienie.

    W przypadku naliczenia prowizji, o wprowadzeniu których nie zostaliœmy
    poinformowani, przysługiwałoby nam od daty powzięcia informacji o
    naliczeniu 14 dni na wypowiedzenie umowy. Moglibyœmy także żšdać
    zwrotu niesłusznie pobranych kwot.
    Ale to już moje wolne dywagacje. Nie wiem czy można by w ten sposób
    interpretować przytaczane przepisy.

    > A na koniec najlepsze. Pogrzebałem w regulaminach.
    > Stary regulamin:
    > Par. 52.4:
    > "Zmiana oprocentowania rachunku przez Bank nie jest zmianą warunków
    Umowy i
    > jako taka nie wymaga zniany Umowy".
    > Par. 60.2:
    > "Zmiana wysokości stawek prowizji i opłat przez Bank nie stanowi
    zmiany
    > Umowy i nie wymaga jej wypowiedzenia".
    > Jeżeli to prawda, Twoje twierdzenia leżą w gruzach i błagalnie
    czekają na
    > ratunek! ;)))

    Te zapisy sš niezgodne z art. 54 ust. 2 i 3 Ustawy Prawo Bankowe i nie
    sš obecnie wišżšce.

    > A to nowy regulamin:
    > Par. 54.3:
    > "Zmiana oprocentowania środków na rachunku w ramach Konta Inteligo
    może być
    > dokonana przez Bank jednostronnie (...). Klient, który nie akceptuje
    nowej
    > wysokości oprocentowania, może dokonać wypowiedzenia umowy".

    O, a ja szukałem po stronach, a mogłem przekleić :))

    > Par. 60.2:
    > "Zmiana wysokości opłat i prowizji może być dokonana przez Bank
    > jednostronnie. Klient, który nie akceptuje nowej wysokości stawek
    opłat i
    > prowizji, może dokonać wypowiedzenia umowy".
    > Hmmm... To już nie jest to samo... Czy te przepisy ze starego
    regulaminu nie
    > są już prawdą?

    Zgadza się - to nie to samo. Po prostu nowy regulamin dostosowano do
    przepisów ustawowych.

    > Ale w każdym razie podoba mi się ta dyskusja. Męcząca, ale
    konkretna. :)
    > Aha - nawet w piśmie, które rozsyła inteligo jest mowa, że można nie
    > zaakceptować nowego regulaminu. Nie ma mowy o cenniku...

    Co nie zmienia faktu, że przede wszystkim obowišzujšce sš przepisy
    ustawowe, a dopiero potem niesprzeczne z nimi zapisy umowne.