  • Data: 2008-08-11 13:53:15
    Temat: Re: karta z autoryzacją pin
    Od: Olgierd <n...@r...org> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sat, 09 Aug 2008 12:55:11 +0000, Olgierd napisał(a):

    > I takie mam też osobiście wrażenie. Dopóki w ustawie nie będzie takiego
    > zastrzeżenia, to banki mogą sobie pisać co chcą.

    No i nawet zechciało mi się poszukać paru słów do art. 28 ustawy. Cytuję
    w całości, bo to ciekawe:

    "Z [...] art. 28 ust. 2 i 4 ustawy [z 2002 r. o elektronicznych
    instrumentach płatniczych] należy wyprowadzić [...] wniosek, że przepisy
    te *nie dotyczą odpowiedzialności posiadacza karty za szkody wyrządzone
    wydawcy wskutek użycia karty sfałszowanej (podrobionej), na której
    naniesiono dane posiadacza karty prawdziwej*." (J. Pisuliński, Kilka uwag
    o ustawie o elektronicznych instrumentach płatniczych, Pr.Bankowe
    2003/1/49)

    "Z ogólnej reguły niedopuszczalności obciążania posiadacza operacjami
    dokonanymi przez osobę nieuprawnioną wynika wniosek, że art. 28 ustawy o
    e.i.p. w zakresie, w jakim dopuszcza obciążenie posiadacza karty
    operacjami dokonanymi przez osoby nieuprawnione, jest wyjątkiem od
    zasady. Zgodnie z zasadą exceptiones non sunt extendendae, nie wolno ich
    interpretować rozszerzająco. Stąd możliwość obciążenia posiadacza takimi
    operacjami do kwoty 150 euro występuje jedynie, jeśli utracił on kartę.
    *Jeśli zaś do operacji doszło w wyniku uzyskania przez osobę
    nieuprawnioną dostępu do danych umożliwiających dokonanie operacji, a
    posiadacz będzie mógł dowieść posiadania karty oraz gdy nie sposób mu
    zarzucić zaniedbania obowiązków, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o
    e.i.p., nie można obciążyć go kwotą operacji*." (K. Korus, Charakter
    prawny potwierdzenia operacji dokonanej za pomocą elektronicznego
    instrumentu płatniczego, Pr.Bankowe 2003/12/47)

    "Posiadacz [informacji o działaniu elektronicznego instrumentu
    płatniczego] odpowiada za operacje zlecone przez osoby, którym udostępnił
    dane lub urządzenia otwierające dostęp do rachunku. Reguła jest stosowana
    bez względu na technikę identyfikacji, *bank musi jednak wykazać
    udostępnienie danych lub urządzeń osobie trzeciej*." (K. Korus,
    Identyfikacja w bankowości elektronicznej, Pr.Bankowe 2005/2/58)

    "Przepis [art. 28 ust. 5 zd. 2 ustawy z 2002 r. o elektronicznych
    instrumentach płatniczych] nie uniemożliwia oparcia się przez sąd w
    procesie między posiadaczem karty a wydawcą na domniemaniu faktycznym,
    jeżeli przeprowadzone dowody wykluczają możliwość poznania numeru
    identyfikacyjnego bez współdziałania ze strony posiadacza (*na wydawcy
    spoczywa w szczególności dowód, że urządzenia służące do przyjmowania
    kart działały prawidłowo*)." (J. Pisuliński, Odpowiedzialność stron umowy
    o elektroniczny instrument płatniczy, Pr.Bankowe 2004/3/27)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl