  • Data: 2009-12-23 10:16:14
    Temat: Re: kraj z bankowościąlepszą od polskiej
    Od: "Stiwi" <s...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > czy jest na świecie kraj posiadający lepszy i nowocześniejszy
    > od polskiego system bankowy?
    [...]
    > np. więcej sesji ichniego eliksiru? tańszy ichni sorbnet?
    > np. standard bezpłatnych rachunków/przelewów/kart/bankomatów?
    > np. lepsze prawo chroniące interes konsumenta/posiadacza rachunku?
    > np. uznawanie zignorowanej reklamacji za pozytywnie rozpatrzoną?

    Ponad 70 odpowiedzi w tym wątku i 95% do kosza. Szalenie nie rzeczowo ludzie piszą.
    Człowiek
    zadał proste pytania i oczekuje prostej odpowiedzi, a nie wywodów, ze w Niemczech
    stworzyli
    system EC. "Konia" z punktu widzenia klienta to interesuje, czy sklep płaci 2% czy
    0.2%.

    Żeby rzeczowo odpowiedzieź na to pytanie, trzeba by mieć niezłe porównanie w skali
    światowej. Z
    krajów które uważałbym, że mogą być lepiej rozwinięte pod względem bankowości,
    brałbym pod
    uwagę: Singapur, Hong Kong i Japonie. Niedługo sprawdzę empirycznie Singapur, więc
    będę coś w
    stanie napisać na ten temat.

    Na razie wypowiem się apropo Austrii:
    + Bardzo dobre prawo chroniące konsumenta. Tajemnica bankowa jest tam zapisana w
    konstytucji.
    + przelewy w UE i wypłaty z bankomatów w strefie EUR za darmo (w Polsce możliwe
    dzięki DCC w
    bankomatach BZWBK)
    + W Raiffeisen mogę mieć dowolny limit wypłat gotówki z bankomatu ustalony w
    oddziale. Więc
    nawet jakbym chciał może to być 100.000pln dziennie :-)
    - Coraz ciężej otworzyć konto. Bank of Austria, Volksbank już nie otwierają konta
    obcokrajowcom.
    Ale Raiffeisen i Erste Bank tak.
    - Przelewy między własnymi rachunkami idą jeden dzień roboczy. Nie ma więc mowy o
    natychmiastowym doładowaniu sobie rachunku celem np większej wypłaty z bankomatu.
    - ogólnie baknowość elektroniczna własnie przez to, że nie za bardzo jest "online"
    jest porażką w
    Austrii.
    - Wszystko poniekąd jest wkalkukowalne w opłaty za prowadzenie konta, które wynoszą
    średnio 15-
    20 EUR kwartalnie. Więc nie ma nic za darmo. Austriacy są na tyle skrupulatni, że
    nawet liczą i
    dodają do opłat koszty jakie ponieśli w wyniku wysłania korespondencji do klienta
    (opłata za
    znaczek pocztowy).

    Austria przewyższa polską bakowość pod pewnym względem, zwłaszcza jeśli chodzi o
    tajemnice
    bankową. Z drugiej strony jak napisałem, nie ma nic za darmo, bo konto kosztuje 15-20
    EUR
    kwartalnie. W Polsce za te pieniądze zapewne również można mieć bank z darmowymi
    przelewami
    SEPA, czy wypłatami z bankomatów na całym świecie. No i pod względem obsługi online,
    każdy
    polski bank przewyższa najlepszy austriacki.