  • Data: 2009-05-19 08:40:41
    Temat: Re: kreacja pieniadza raz jeszcze
    Od: sorden <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    BK wrote:

    > Ponownie - pytanie - co z tego, ze SYSTEM BANKOWY [blagam nie piszmy,
    > ze jakis bankier bo zaraz w glowach mas rodzi sie skojarzenie, ze ktos
    > gdzies w banku siedzi i dopisuje te pieniadze sobie do konta] jest w
    > stanie kreowac pieniadz?

    Jesli zeszloroczny kryzys, w ktorym okazalo sie ze "system bankowy" jest
    silniejszy od jakiegokolwiek panstwa - wymusza na jego podatnikach splate
    dlugow Cie nie przekonal - to ja tez nie dam rady.
    Powiem tylko, ze tez chcialbym prowadzic biznes polegajacy na sprzedazy
    luksusowych mercedesow na kredyt biedakom spod mostu, zas splaceniu tych
    kredytow wymuszac na panstwie ;)
    Taka nadmierna podaz pieniadza generuje inflacje. Inflacja to okradanie Cie
    z Twoich oszczednosci - to tak najprosciej.

> [...]
    > i nie wystepowaly - charakterystyczne dla obecnej gospodarki - okresy
    > kryzysow i wzrostow.
    >
    > Z drugiej strony w tamtych czasach 99,99% spoleczenstwa nie posiadala
    > nic, 00,01% posiadal wszystko. Teraz jest tak, ze jakies 90% nie
    > posiada nic :) Teraz zasadniczo kazdy pracujacy moze sobie pozwolic na
    > auto, telewizor czy dom - fakt, ze na kredyt - ale jeszcze 100 lat
    > temu nie mial nawet prawa marzyc o posiadaniu czegokolwiek bo kredyt
    > nie byl dostepny, a pracujac cale zycie mogli sobie pozwolic jedynie

    Jasne, wszyscy zyjmy na kredyt. Mowisz jak typowy Amerykanin, opierajacy
    swoje bogactwo na kredycie splacanym karta kredytowa.. ;]

    PS: Zaloze sie, ze 90% - jak nie lepiej - spoleczenstwa nigdy tej animacji
    nie widzialo i nie ma pojecia jak system dziala.

    --
    in