    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: odwiedziłem ojczyznę
    Date: Thu, 15 Jul 2021 10:46:08 +0200

    W dniu 2021-07-14 o 21:10, ptoki pisze:

    > Chopaki, jakim cudem 500+ ma napedzic inflacje jak to sa pieniadze albo zabrane w
    podatku albo pozyczone (ale nie dodrukowane)

    Nie jestem ekonomistą więc się wypowiem :)

    Twoją wypowiedź rozumiem, że jakby 500+ było z pieniędzy pożyczonych to
    nie napędzało by inflacji. No i wydaje mi się, że to nie całkiem tak.
    Załóżmy, że całe 500+ jest z pożyczonych.
    Szacuję 500*12*38mln*18/75=55mlrd. Sporo kasy rocznie trafia do ludzi,
    którzy załóżmy w większości kupią za to artykuły codziennego użytku -
    żywność, meble, AGD.
    Na tych rynkach pojawia się więcej pieniędzy to ceny rosną.

    Pożyczone skąd. Tu się nie znam. W sumie to na pożyczanie państwu za
    pośrednictwem banków, obligacji stać raczej bogatszych. Czyli u nich
    jest mniej gotówki - ceny jachtów spadną.

    Możliwe, że obniżenie cen jachtów skompensuje podwyżki cen żywności,
    mebli, AGD i wyjdzie, że inflacja 0. Ale odczuwalna (dla większości) nie
    będzie 0.
    Ja myślę, że taki jest mechanizm tego, że idąc do warzywniaka widzi się
    inflację 30% a GUS widzi 5%.

    Mi się wydaje, że na 500+ najpierw wycyckano wszystkie rezerwy
    budżetowe, potem skok na kasę banków a następnie samorządów, teraz
    jakieś manewry z tworzeniem funduszy poza budżetowych (tego nie
    ogarniam). Wszystkie źródła się wyczerpują to teraz skok na kasę klasy
    średniej do której zaliczono wszystkich co OIDP mają miesięcznie ponad
    2900 netto.
    P.G.