  • Data: 2006-02-21 21:07:21
    Temat: Re: pełnomocnik czy współwłaściciel
    Od: kam <#k...@w...pl#> szukaj wiadomości tego autora

    yayco napisał(a):
    > OK, ale argumenty Trzpiona były takie, że w ramach "zwykłego zarządu"
    > (pozostańmy przy tym określeniu dla ułatwienia), małżonek może
    > skutecznie żądać od banku i to z mocy samego prawa . Moim zdaniem, ani
    > na gruncie dawnej, ani na gruncie nowej regulacji nie jest do przyjęcia,
    > choćby ze względu na kwestie natury dowodowej. Już samo przywrócenie
    > polskiemu prawu separacji, rzecz samą komplikuje. Innymi słowy, będę się
    > upierał, że tytuł do majątku nie jest tożsamy z tytułem do posługiwania
    > się kontem bankowym.

    Odnosiłem się do tego:
    "Oczywiście daje - co więcej, małżonek (formalny 'właściciel') też nie
    może, zgodnie z prawem, dokonywać operacji wykraczających ponad
    'zwykły zarząd'"
    Co do dysponowania - bym widział to inaczej. To, że środki na koncie
    wchodzą w skład majątku wspólnego nie powoduje, że małżonek staje się
    stroną umowy rachunku bankowego - bo tą jest zawsze tylko ten, który ją
    zawarł. Nie będąc stroną nie może wykonywać żadnych operacji na
    rachunku, co wynika z samej istoty tej umowy. A że umowa taka nie wymaga
    zgody drugiego ze współmałżonków, to jest wobec niego skuteczna.
    Co innego gdyby przenieść rozważania na treść art.29 kro - czyli
    ustawowego pełnomocnictwa dla małżonka do dokonywania czynności zwykłego
    zarządu w razie przemijającej przeszkody. Który bank (i nie tylko) to
    uzna? ;)

    KG