  • Data: 2007-11-23 10:21:36
    Temat: Re: problem z wyborem TFI
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    kris pisze:

    > A jak wyglada kwestia bezpieczenstwa moich pieniedzy? Mam na mysli np.
    > bankructwo banku lub jakies inne niebezpieczenstwa. W sumie pytam nie
    > tylko o fundusze ale ogolnie o konta bankowe itp. W jaki sposob jestem
    > zabezpieczony?

    W przypadku lokat i kont bankowych, to poczytaj sobie co to jest
    Bankowy Fundusz Gwarancyjny - generalnie do pewnej kwoty (kilka tysięcy)
    pieniądze są chronione w 100%, do kolejnego progu (kilkadziesiąt
    tysięcy? zł) są chronione w 90%, a powyżej to już chyba wcale.
    Przepraszam, że piszę tak ogólnie, ale informacje takie są
    ogólnodostępne w internecie, jak również w bankach, więc można łatwo
    sprawdzić.

    Natomiast w przypadku funduszy - przy zakupie np. poprzez mbank
    ewentualne bankructwo mbanku nie ma wpływu na zakupione fundusze. Bank
    jest bowiem tylko pośrednikiem w przekazywaniu pieniędzy do TFI. Z kolei
    samo TFI też nie posiada środków pochodzących ze składek osobiście, nie
    wchodzą zatem one w skład jego majątku w przypadku upadłości. Środki te
    są deponowane w banku-depozytariuszu, tym samym są oddzielone od majątku
    TFI.

    Ogólnie rzecz biorąc, środki na TFI są na tyle dobrze chronione, że
    nie trzeba się martwić o ich stratę. Ponadto rozłożenie środków (jeśli
    już byłoby ich tak dużo) na kilka TFI spowoduje, że hipotetyczne
    bankructwo jednego z nich jeśli nawet pociągnęłoby stratę wkładów (a nie
    powinno), to nie wpłynie na środki w pozostałych TFI.

    O wiele większym ryzykiem jest wybranie złej strategii inwestycyjnej.
    I nie mówię tutaj tylko o spadku indeksów giełdowych. Znany był jakiś
    czas temu fundusz - chyba w Hiszpanii - który inwestował rzekomo w stare
    znaczki pocztowe. Inwestycja okazała się jednak bańką-wydmuszką, która
    później straciła na wartości, okazało się bowiem również, że fundusz
    zamiast inwestować, przeznaczał środki na prywatne cele jego
    pracowników. Doszło zatem do normalnego przestępstwa.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz