  • Data: 2006-02-02 17:29:06
    Temat: Re: rach. prawdopod. ?
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Krzysztof Halasa"
    > Uparcie trzymasz sie koncepcji w ktorej to bank (jego "informatyk"
    > itd) zabiega o nieodwracalnosc Twojego hasla. Jesli zakladasz ze
    > "informatyk" moze miec ochote na poznanie (i uzycie) hasla, to nie
    > mozesz jednoczesnie zakladac ze bedzie robil wszystko by to nie
    > nastapilo. Jesli jestes pewien banku i "jego informatyka" to nie
    > ma zasadniczego powodu do szyfrowania hasel.

    moge zakladac ze informatyk nie bedzie niczego robil co by sugerowalo
    ze moze poznac hasla - czyli bank nie zamowi algorytmu na odwracanie
    hasel bo nie ma do tego uzasadnienia a musialby za to zaplacic. Jak
    klient zapomni haslo to wystarczy wpisac mu nowe jednorazowe, ktore
    sam sobie zmieni - tak banki robią, tak dziala to na unixie i nawet w
    windowsach.
    Administrator nie zna twojego hasla - moze je co najwyzej skasowac

    A powod do szyfrowania hasel jest - przeciez nie moga zostac jawne
    - to by byla jawna granda i bląd w projekcie systemu bankowego

    > Z tym ze mam wrazenie ze Ty nie chcesz zabezpieczac sie przed takim
    > przypadkiem, a raczej przez samym bankiem i jego pracownikami
    > (np. adminami maszyn, na ktorych sa owe hasla przechowywane).
    > A tu niestety sprawa jest przegrana, jedyne co Ci pozostaje to wiara
    > w ich uczciwosc

    wierze w rozsadne projekty - odpowiednio dlugie haslo zaszyfrowane
    jednokierunkowo daje zabezpieczenie przez bankowymi informatykami.
    A hasla z zalozenia odwracalne (jak w ING) moga byc przechowywane
    nawet jawnie - nie trzeba by bylo robic procedury odszyfrowania hasla
    :-)
    *** blad ***