  • Data: 2006-02-02 11:58:53
    Temat: Re: rach. prawdopod. ?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl> writes:

    > niech będzie np hasz md5

    Musisz sprobowac jeszcze raz, mialem na mysli caly algorytm zaczynajac
    od momentu podania hasla przez usera do jego "zapamietania" (w formie
    np. skrotu) przez bank i nastepnie od podania hasla do stwierdzenia ze
    jest ono prawidlowe.

    Wiesz jak sie robi migracje z hasel MD5 do innego formatu? Kiedys
    musialem cos takiego zrobic na jednej maszynce - userzy musieli miec
    hasla w LM czy jak sie to tam nazywa (BTW: slabsze od MD5). Nikt
    nawet nie wiedzial o migracji, i oczywiscie nie musieli hasla
    zmieniac - jedyne co musieli zrobic to sie normalnie zalogowac.

    Natomiast jesli chodzi o uzywanie MD5 w sprawach zwiazanych
    z bezpieczenstwem bankowym, to opieranie (zwlaszcza nowych)
    rozwiazan na tym algorytmie w sytuacji, gdy wszyscy (wlaczajac
    Rona Rivesta, czyli autora) zgodnie twierdza, ze jest on martwy,
    wydaje sie raczej srednim pomyslem. Nawet jesli akurat dla tego
    konkretnego zastosowania jest on nieco mniej martwy niz dla
    pozostalych.

    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > w ING bank MUSI umiec rozszyfrowac haslo zeby porownac wybrane
    > jego znaki. W innych bankach nic noie MUSZĄ - mogą za to zaszyfrowac
    > hasla jednokierunkowo i nawet powinni - nie ma powodu by
    > hasło pozostawić nie zaszyfrowane lub tworzyc
    > procedure odszyfrowania - jesli znasz takie powody to podaj

    Sprobuj przeczytac jeszcze raz (lub wiecej) podkreslony fragment.

    Uparcie trzymasz sie koncepcji w ktorej to bank (jego "informatyk"
    itd) zabiega o nieodwracalnosc Twojego hasla. Jesli zakladasz ze
    "informatyk" moze miec ochote na poznanie (i uzycie) hasla, to nie
    mozesz jednoczesnie zakladac ze bedzie robil wszystko by to nie
    nastapilo. Jesli jestes pewien banku i "jego informatyka" to nie
    ma zasadniczego powodu do szyfrowania hasel.

    Rozumiesz ogolna idee?

    Zwykly pracownik banku i tak nie ma dostepu do zadnych hasel (chyba
    ze je sobie bedzie zapisywal podczas rozmowy telefonicznej
    z klientami), wiec tu nic to nie zmienia.

    > no wlasnie - dla mnie tez sa oczywiste, i ja te dwie metody loginow
    > porownuje
    > a ty nie chcesz sie na temat porownania wypowiedziec
    > 1 - logowanie - pelne haslo mozna podsluchac keylogerem,
    > wyrywkowe potrzebuje wielu prob podsluchu

    Zgadza sie, do keyloggerow nie mam uwag choc oczywiscie jesli ktos
    moze klientowi banku zainstalowac (podlozyc itd) keylogger to ten
    ostatni jest w kiepskiej sytuacji.

    > 2 - przechowanie hasla - pelne haslo mozna przechowac jako skrót,
    > bezpiecznie
    > wyrywkowe - musimy w banku miec algorytm na
    > odszyfrowanie hasla

    Slowem kluczowym jest "mozna". Owszem, bank = jego pracownicy moga to
    zrobic ze wzgledu na swoj interes (np. jesli przypadkiem ktos wywali
    na smietnik liste hasel to przecietny czlowiek nie bedzie w stanie
    poznac zadnego, a kryptoanalityk, pod kilkoma warunkami, nie bedzie
    w stanie poznac wszystkich).

    Z tym ze mam wrazenie ze Ty nie chcesz zabezpieczac sie przed takim
    przypadkiem, a raczej przez samym bankiem i jego pracownikami
    (np. adminami maszyn, na ktorych sa owe hasla przechowywane).
    A tu niestety sprawa jest przegrana, jedyne co Ci pozostaje to wiara
    w ich uczciwosc i/lub w to, ze nie bedzie im sie chcialo (nie beda
    potrafili) grzebac w systemie, i/lub w to, ze kara za to jest
    surowa i nieuchronna.
    --
    Krzysztof Halasa