  • Data: 2010-03-07 11:31:01
    Temat: Re: referendum 6 marca
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Valdi" <V...@v...pl> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:hmvvt1$m0f$...@n...interia.pl...

    > Możesz Marku rozwinąć swoją myśl?
    > Co z problemami Islandii ma wspólnego Norwegia? Czy chodzi o to, że oba
    > kraje są po za strukturami eurokomuny?

    Zakładając, że UE w taki czy inny sposób będzie usiłowała wdrożyć sankcje
    gospodarcze, a także wpłynąć na postawę IMF, Norwegia wydaje się być
    najważniejszym pobliskim krajem, od którego Islandia może liczyć na
    krótkoterminową pomoc finansową. Podobnie gdyby UE zdecydowała się przemocą
    odbierać te pieniądze (co w zasadzie może chyba efektywnie zrobić tylko
    wdzierając się na islandzkie terytoria połowowe) Islandia może potrzebować
    pomocy militarnej, aby zarzucić unijne statki wnętrznościami dorszy,
    błękitków i wielorybów - tu też pomoc Norwegii może być przydatna.

    Chodzi także o pewien efekt psychologiczny (tzn. żeby ich wszyscy nagle nie
    zaczęli "potępiać"), bo o finansową przyszłość Islandii można raczej być
    spokojnym. Kapitał arabski, chiński czy amerykański wcześniej czy później
    tam dotrze, nawet gdyby UE zdecydowała się na sankcje. Oficjalnie i głośno
    Norwegom będzie bardzo niezręcznie powiedzieć "dobrze zrobiliście". Ale da
    się to wyczuć w tonie ich komentarzy.

    Z tego co pamiętam nowy rząd mamy w Islandii od lata 2009 roku, spiskowo
    można by przypuszczać, że to prawie jak "na zamówienie". Powinien ten rząd
    upaść, no ale zobaczymy. Nie znam na tyle sytuacji żeby wiedzieć czy są to
    typowe unijne pierdzistołki, których należy w trybie pilnym
    przetransportować do gejzera, czy rząd, który miał jakieś większe realne
    poparcie społeczne (wyniki referendum jakby nie potwierdzały zbyt mocno tego
    wariantu). Wniosek o wejście do UE też miał mierne poparcie w parlamencie
    (coś około 52%).

    Na razie ta kwestia jest raczej przedstawiana jako sprawa UK i Holandii, ale
    myślę, że to powinno ewoluować w stronę tego, że jest to sprawa całej UE. W
    imię solidarności i takich tam.