  • Data: 2009-10-24 14:55:19
    Temat: Re: skrzypienie o wycofaniu grosików w 2011
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 24.10.2009 XYZ <j...@m...bin> napisał/a:

    > Wiem, jak robią w Danii, gdzie najniższym nominałem jest 0,50 DKK. 0,25
    > DKK pozbyli się w październiku 2008. Wszystko jest liczone z
    > dokładnością do 0,01 DKK. Na przykład w sklepach, sporo cen towarów
    > kończy się na ,95. Przy płatności gotówką, zaokrąglenie jest dokonywane
    > zawsze w bliższą stronę wielokrotności 0,50 DKK. Czyli: 29,80 -> klient
    > płaci 30,00. 29,61 -> klient płaci 29,50. Przy płatnościach kartami
    > pobierana jest kwota dokłada, bez zaokrągleń.

    A to ciekawe, bo to źródło do nadużyć. Jeśli kupię dziewięć produktów po
    1,95 to będę winny 17,55, czyli dam 18. Można spokojnie założyć,
    że większość zakupów będzie zaokrąglanych w stronę niekorzystną dla
    klienta, bo jeśli wszystkie kończą się na ,95, to trzeba kupić jedenaście
    produktów, żeby zaokrągliło w dół. A potem od 11 do 20. zaokrągla w dół, po
    czym znowu, od 21 do 30 zaokrągla w górę. Statystycznie to mnie się widzi,
    że to jednak będzie głównie w górę. Ja często wychodzę z mniejszych sklepów
    z kilkoma produktami - masło, mleko, chleb.

    Można iść na całość i pewne towary często kupowane samodzielnie (np.
    paczka papierosów) sprzedawać np. po X,51...

    Czesi to rozwiązali lepiej. Tam kasy fiskalne zaokrąglają raz w jedną
    stronę, raz w drugą, naprzemiennie. Nie wiem, co jeśli przedsiębiorca nie
    ma kasy fiskalnej... ;)
    --
    Samotnik