    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: stopa depozytowa
    Date: Thu, 13 Jun 2024 14:20:40 +0200

    On Wed, 12 Jun 2024 19:50:06 +0200, Arek wrote:
    > Użytkownik "J.F" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Od banków komercyjnych. Chyba jednodniowe.

    Ale to jakies specjalne "depozyty", czy po prostu stan konta ?

    > NBP nie przyjmuje depozytów od ludności (przepisy), ostatni raz

    Ale chyba rząd ma tam swoje rachunki.

    > była akcja wiele lat temu (chyba na >10% o ile pamiętam) aby zdjąć
    > nieco waluty z rynku. Co spotkało się z niezadowoleniem banków
    > komercyjnych - nieuczciwa konkurencja bo odsetki może
    > wydrukować.

    > Przy okazji słynnej decyzji SNB o zaprzestaniu psucia franka, która
    > stała się katalizatorem (właściwie "triggerem") pretensji Polaków
    > raty wzrosły, Szwajcarzy zapodali ujemne stopy aby ograniczyć
    > popyt na CHF i dalszą jego aprecjację.

    > W Polsce któryś z banków nie mógł pogodzić się, że stopy+marża
    > kredytu udzielonego w CHF nie były dodatnie.

    To chyba wiele banków nie mogło się pogodzic. Pierwszy pewnie mbank

    > Klient wygrał - to
    > były jeszcze czasy gdy sądy orzekały że rację ma klient bo
    > taka była literalnie treść umowy a nie na podstawie wypaczonego

    Umowa to umowa. Ale czy nie mbank miał "oprocentowanie ustala decyzja
    zarządu banku", i dość uczciwie ustalił wtedy na ... zero.
    bez minusa.

    > prawa "konsumenckiego" i wymyślanych "klauzul abuzywnych"..

    Na przykladzie tych powyzszych banków klauzula była jednak abuzywna,
    i lata później mogła być użyta do anulowania kredytu.
    Lata wcześniej w zasadzie też, tylko wtedy się to mogło nie opłacać,
    jak sąd by zaczął dochodzic własciwego rozliczenia :-)

    Ale ja nie o tym ... banki komercycje trzymają pieniądze w SNB, a ten
    im odlicza odsetki, i co one robią:
    -wycofują pieniadze/zapisy z SNB?
    -przerzucają na klientów ?

    J.