    From: "Arek" <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: stopa depozytowa
    Date: Thu, 13 Jun 2024 19:31:49 +0200

    news:vcqd94uc1twp$.x0dnupyue0v2.dlg@40tude.net...

    > Ale to jakies specjalne "depozyty", czy po prostu stan konta ?

    Co do szczegółów się nie wypowiem. Banki mają konta w NBP. Może
    jest podział na ROR-y i lokaty?

    > Ale chyba rząd ma tam swoje rachunki.

    Budżet, centralne instytucje i fundusze mają, ZUS, KRUS, BFG.

    >[...]
    > Umowa to umowa. Ale czy nie mbank miał "oprocentowanie ustala decyzja
    > zarządu banku", i dość uczciwie ustalił wtedy na ... zero.
    > bez minusa.

    Nie pamiętam dokładnie, któremuś wyszło chwilowo poniżej zera
    z "automatu" tzn. z umowy. Poinformował klienta, że tak być nie może
    bo to przecież kredyt - i się ośmieszył.

    > Na przykladzie tych powyzszych banków klauzula była jednak abuzywna,
    > i lata później mogła być użyta do anulowania kredytu.
    > Lata wcześniej w zasadzie też, tylko wtedy się to mogło nie opłacać,
    > jak sąd by zaczął dochodzic własciwego rozliczenia :-)

    Jestem za większą nienaruszalnością umów. Jeżeli nie może być
    dotrzymana, strony mogą zawrzeć inną (porozumienie). Po drugie,
    jeżeli się unieważni to powinno zadziałać "prawo zwyczajowe", uzus
    czy jak to się nazywa, lub rozwiązania przewidziane w KC na zbliżone
    okoliczności, np. w kwestii wzajemnych rozliczeń. Tymczasem
    trybunałki zarządziły kredyty za darmochę. Za co zapłacą inni klienci
    banków.
    Widać pewną symetrię - klient teoretycznie nie mógł przewidzieć
    kursu CHF jaki bank ustali (a gdyby ustalał NBP lub Forex?) do
    spłaty raty. Ale od momentu wydania "rekomendacji" nakazującej
    przyjmowanie spłat również w CHF argumant pownien stać się
    nieaktualny.
    Tymczasem banki też nie mogły przewidzieć jaka może być po
    latach interpretacja umów i co radosna twórczość (czasem nowo
    wyedukowanych interpretatorów) zakwalifikuje do klauzul
    abuzywnych - pełna uznaniowość.

    > Ale ja nie o tym ... banki komercycje trzymają pieniądze w SNB, a ten
    > im odlicza odsetki, i co one robią:
    > -wycofują pieniadze/zapisy z SNB?
    > -przerzucają na klientów ?

    Dodatkowa opłata za usługę przechowywania w SNB :)
    Może gdzieś są bilanse SNB. Czasem lepiej trochę stracić niż
    więcej ryzykować?

    Arek