    From: "Arek" <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: stopa depozytowa
    Date: Fri, 14 Jun 2024 19:58:06 +0200

    news:2id92kblasml$.ai26we74f8sp.dlg@40tude.net...

    > No własnie jestem ciekaw.
    > Na pewno są tygodniowe "bony pienięzne".
    > Nie wiem, czy byłby sens, jakby zwykłe konta były oprocentowane.

    > Cos takiego pamietam. Wtedy się ośmieszył, pare lat póżniej, to się
    > bardzo niebezpieczne i kosztowne okazało :-)
    >
    > Choc zdaje się, ze sądy teraz unieważniają te umowy hurtem - nawet jak
    > bank sie postarał, tzn przyzwoicie zachował w jednym obszarze, to
    > zaniedbał inny, i i tak do unieważnienia :-(

    Czasem jednak sąd staje na wysokości zadania, gdy klientem okazał
    się były pracownik banku z działu związanego z szacowaniem ryzyka
    finansowego :).
    Argument, że nie rozumiał istoty umowy był kuriozalny.

    > No ale widzisz - bank/sprzedawca może przygotować parę kruczków, czy
    > celowo, czy z ostrożności, czy przypadkiem, a konsument ma presję
    > czasową, nie jest fachowcem, może nie zauważyć czy nie przewidzieć.
    > Poza tym w zasadzie nie ma możliwosci negocjacji.
    >
    > Głupie "kurs dewiz będzie przeliczany po kursie sprzedaży banku",
    > niby normalne, jak będziesz podejrzliwy, to bankowiec ci wytlumaczy
    > "musimy utrzymywać ceny rynkowe dewiz, bo inaczej byśmy nie
    > pohandlowali i nie zarobili" A nie wiesz czy za 5 lat cos się bankowi
    > odwidzi, i nie zrobi spreadu 20%.

    To prawda ale nie znam takiego przypadku. Wydawało mi się, że
    tabele kursowe kupna/sprzedaży jednak były dostępne i można było
    się wcześniej zorientować co do wysokości spreadu.
    Zresztą banki dla których wymiana walut jest marginalnym obrotem
    i zyskiem będą miały dość duże spready.

    > Zresztą banki podłożyły się drugi raz, gdy zaczęły określac tabele
    > kursowe dla spłaty kredytu. Już po zawarciu umowy.
    > Chyba nie były te kursy gorsze niz normalne, ale dla kategorii
    > "pieniądze" czy "dewizy" ?
    > No i gdzie gwarancja, ze bank kiedys nie wyznaczy dla spłat gorszego
    > kursu niz normalnie? Albo nie zrobi kantoru z małym spreadem, bo
    > po normalnym kursie z tabeli, to już nikt nie chce wymieniać :-)

    > Jak unieważniasz, to unieważniasz - wszystko co zapłacono, do zwrotu.

    Niezupełnie, bo skutki działań bezumownych też mogą podlegać ocenie.
    Trybunałki musiały postraszyć żeby banki nie domagały się opłaty za
    "bezumowne korzystanie z kapitału" (dóbr materialnych też to dotyczy).
    Jeżeli na poważnie stosować zasadę, że korzyści z działań niezgodnych
    z prawem przepadają to powinno dotyczyć wszystkich: bank nie dostaje
    odsetek a klient płaci (Skarbowi Państwa?) różnicę między obecną
    ceną mieszkania a ceną z chwili zakupu za kredyt (można złagodzić
    o inflację lub przeliczając np. wg średnich krajowych zarobków).
    A co najmniej opodatkować korzyść klienta! Przy czym państwo powinno
    zwrócić bankowi odsetki ustawowe za nadpłacony wcześniej podatek
    od zysku z tego kredytu (sam utracony zysk bank może wpisać w koszty
    teraz). Jak pisałeś - wszystko co zapłacone do zwrotu. :)

    > Poza tym to ma działać jak straszak/kara na sprzedawców - klauzule
    > wykreśla sie, i sprzedawca zostaje z niczym, a nie tak, że
    > "naciągnijmy klienta, a jak pójdzie do sądu, to zarobimy tyle co
    > zwykle".

    Straszaków i pułapek już w polskim prawie jest za wiele.

    > Albo udziałowcy.

    > No ale m.in. chodzi o brak symetrii. Np "stopa referencyjna LIBOR ale
    > nie mniej niz 0%".
    >[...]

    Mnie chodziło o ryzyko prawne, jakościowe nie ilościowe, czyli co
    można uznać za zakazane w przyszłości na podstawie mętnych zapisów.
    Przynajmniej nie powinno działać wstecz, nowa klauzula powinna
    dotyczyć nowych umów.

    >[...]
    > Maja prawników, mogły patrzec w przepisy, albo zatrudnic lepszych :-)

    Prawnik nie da rady gdy ryzyko prawne jest skutkiem ryzyka
    politycznego i populizmu.

    > Poza tym mogli przeczytac Prawo Bankowe - tam w zasadzie kredyt
    > indeksowany nie mial racji bytu. Nie wiadomo, ktore prawo ważniejsze,
    > ale mieliby denominowane i spłacane w walucie, a opcjonalnie w PLN -
    > to mieliby lepszą pozycje.
    >
    > Poza tym banki były ostrożne lub przewidujące, zabezpieczyły się
    > trochę ... a teraz to zarzut :-)

    Banki mają wręcz obowiązek zabezpieczenia się, a że koszty później
    poniesie klient...

    > Jesli chodzi o klauzule, to one mi sie nie podobają z innych przyczyn.
    > Załóżmy, ze firma X cos tam sobie wymyśliła, czy skopiowała z innej
    > firmy i wpisała do umowy.
    > Klientowi się nie spodobało,

    Nie musiało klientowi, wystarczy, że urzędnik UOKiK-u wyszperał
    w reglulaminie/wzorcu umowy i arbitralnie stwierdził, że "niekorzystne".

    > poszedł do sądu, firma X sie słabo
    > broniła, albo wcale, może jej na tym zapisie nie zależy, może klient
    > wykazał że w tym przypadku zapis jest szkodliwy.
    > No i wpisano do rejestru klauzul abuzywnych.
    >
    > Jest sobie firma Y z podobnym zapisem, w jej przypadku jest to zapis
    > istotny i wydaje się, że uzasadniony ... ale odwołania nie ma.

    Ale właśnie tak działa np. UOKiK. Nie zadziera z firmą Y bo może być
    większa i stać na koszty sporu prawnego (był czas, że ok. 40% spraw
    UOKiK przegrywał) więc uderza do łatwiejszej ofiary, której nie stać,
    pójdzie na ugodę a klauzula dotyczy wszystkich.
    Był zarzut, że "x" (chyba 14) dni na reklamację wycieczki (od zakończenia)
    w biurze turystycznym to straszna krzywda dla klienta. Padło na jakieś
    malutkie biuro. Firma ukorzyła się, zapłaciła stosunkowo niską karę
    a nowy okres reklamacji miał już 30 dni.

    >[...]
    >
    >[...]
    > Kupić zagraniczne obligacje? to samo, tylko w stosunku do
    > zagranicznego rządu/firmy.

    Obligacje Wenezueli nawet nieźle płaciły. Do czasu...

    > Wymienic na banknoty i przechowywac samemu? To miliardowe kwoty.
    > Złoto kupić? Jest to jakis pomysł.
    > Wymienic na inne dewizy ... no, może właśnie o to chodzi, żeby
    > wymienili ?

    Zależy w jakich banknotach. Złoto mniej miejsca zajmuje ale cięższe
    niż to samo np. w 500-złotówkach. Tym bardziej w 1000-frankówkach.
    Tak, chodziło o zmniejsznie popytu na CHF, który jescze bardziej
    drożał.

    Arek