    Subject: Re: stopy kredytowe
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    From: Robert_DF <r...@g...com>
    Date: Tue, 2 Jun 2020 22:02:35 +0200

    W dniu 02.06.2020 o 16:02, J.F. pisze:

    > Przypomnij sobie aferke frankowiczow.
    > Jest bylo w umowie cos o ryzyku kursowym ? A w ktorym punkcie ?
    >
    > Do tego pewnie oswiadczenie "klient oswiadcza, ze zostal poinformowany o
    > ryzyku kursowym".
    > Podpisal.

    nie było żadnego obowiązku w tym zakresie, odpalało się np. stooq i
    pokazywało jak się zachowywały waluty
    oczywiście jeżeli klient chciał na to spojrzeć

    > A czy naganne ... tego, co nastapilo pewnie nikt sie nie spodziewal,
    > szybkiego wzrostu kursu 2x pewnie tez nikt.
    >
    > Ale piszesz, ze teraz klient dostaje symulacje z wyzszym wiborem ...
    > A jakie wartosci sie teraz stosuje ?

    jest na to specjalny dokument (akurat mam przed sobą, bo jutro idę na
    umowę) 10 stron nt.
    ryzyka zmiennej stopy procentowej (komunikaty NBP, RPP z linkami),
    + wykres z historią zmian stawki wibor za ostatnie 12 lat
    symulacje modelowe: m.in. wzrost wibor o 400pb oraz rata gdyby wibor
    wyniósł 3, 5 lub 10%

    akurat na tym przykładzie jest szacunkowa wysokość raty 937 zł, a max
    pokazana 2360 zł

    następnie różnica pomiędzy ratami równymi i malejącymi + pokazane na
    wykresie (oraz w tabeli) różnice w ratach

    sugerowany okres kredytu 25 lat oraz wybrany przez klienta (akurat mam
    30 lat) + różnice

    ryzyko zmian cen nieruchomości (wpływ na kredyt/zabezpieczenie)

    i na koniec text:
    "oświadczam, że zapoznałem się z powyższą informacją i jest ona dla mnie
    zrozumiała"
    w praktyce klienci mogą to nawet na ślepo (bez czytania) podpisać, a ja
    mam obowiązek im te dokumenty dostarczyć i w razie czego udowodnić, że
    to zrobiłem, dlatego wysyła się klientowi podpisane skany z CRMu

    za dużo, za mało?

    kolejny dokument to 2x FI (formularz informacyjny):
    1. oferta standardowa RRSO 3,73%
    2. oferta promocyjna RRSO 3,33% (i to jeszcze na starym wiborze)

    klient musi podpisać obydwie i wybrać

    > RRSO pewnie blizej 4%, jesli nie 8.
    > Maja interes, na ktorym zarobia 5% ?
    >
    > J.

    mam kredyt i go ślicznie spłacam zgodnie z harmonogramem, na
    inwestycjach mam znacznie więcej

    --
    pozdrawiam
    Roberts